Reklamasjon på sofa - hvilke rettigheter har jeg?
Jente, 19
Hei! Prøver å reklamere på et par sofaer (samme type) kjøpt i mai 2022. Bedriften sier at vi kan sende de inn til reklamasjonsbedømming, eller ta imot 2500.-. Vi vil jo såklart reklamere siden sofaene er av elendig kvalitet, men da sier de at vi må regne med å få igjen IHVERTFALL 30% mindre enn kjøpssummen (bruksgebyr som de sier). Er det virkelig riktig at man skal tape så mye om reklamasjonen går gjennom? Er det i det hele tatt noe som heter bruksgebyr? Om vi sender de inn, så får vi heller ikke velge å ta de tilbake om vi mener tilbakebetalingen ikke er riktig / for liten. Dette er jo en tap-tap situasjon for oss. Vi taper jo MINST 30% om vi sender de inn. Dette er vel ikke riktig og rettferdig for oss? En sofa er jo ment for å vare i flere år. Her trenger vi hjelp til å finne ut akkurat hva som er riktig før vi gjør noe videre med situasjonen.
Svar
Hei Jente 19 år.
Jeg forstår det slik at du og selgeren er blitt enige om å heve kjøpet, men at dere er uenige om hvordan hevingsoppgjøret skal gjennomføres.
Utgangspunktet er at du som kjøper skal stille varen til selgers disposisjon mot å få kjøpesummen tilbake.
Dersom kjøpet heves, kan selgeren kreve at du skal gi en rimelig kompensasjon for den nytten du har hatt av å bruke tingen (nyttefradrag). Hvor mye dette skal utgjøre, må vurderes konkret i den enkelte sak. Jeg synes at 30 % høres veldig høyt ut.
Du som kjøper kan kreve forsinkelsesrente når selgeren krever fratrekk for nyttefradrag. Dersom selgeren skal betale tilbake kjøpesummen, plikter selgeren å betale forsinkelsesrenter fra den dag du reklamerte på mangelen. Dersom selgeren krever nyttefradrag, plikter selgeren å betale forsinkelsesrente fra den dag selgeren mottok betalingen. Du kan enkelt regne ut hva forsinkelsesrenten vil være i ditt tilfelle på forsinkelsesrente.no.
Du kan lese bestemmelsen i forbrukerkjøpsloven § 50, som regulerer spørsmålet om nyttefradrag og forsinkelsesrenter her: https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§50
Dersom du og selgeren ikke kommer til enighet muntlig, bør du sende en skriftlig klage, hvor du klart og tydelig gjør selgeren oppmerksom på ditt krav.
Blir dere ikke enige etter at du har sendt minst en skriftlig klage til selgeren, kan du gratis ta saken til Forbrukertilsynet for mekling. Du finner all nødvendig informasjon om klageprosedyren her: Finn ut om du har grunn til å klage - Forbrukertilsynet
Du kan lese mer om dine rettigheter ved kjøp av møbler her: Møbel – Forbrukerrådet (forbrukerradet.no)
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 24.3.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål