Spørsmål og svar

Har oppdaget feil på mobilen min. Kan jeg klage?

Gutt, 14

Jeg kjøpte en OnePlus 2 5g for rundt 2 måneder siden. På skjermen har jeg fått skjerm burn eller at der du ser klokka og batteriprosentene har brent seg fast i skjermen. Jeg kjøpte av Elkjøp og lurer på om jeg kan klage å få pengene jeg brukte. Jeg har kvitteringen.

Svar

Hei!

Ja, du kan ha rett på å få tilbake pengene, men først må Elkjøp forsøke å reparere telefonen, eller gi deg en ny telefon.

Når du kjøper en telefon fra Elkjøp, så har du en klagerett (reklamasjonsrett) på 5 år. Hvis du oppdager en feil (som ikke skyldes feilbruk eller vanlig slitasje) på telefonen din, så kan du klage.

Da må Elkjøp enten reparere telefonen din eller gi deg en ny. Dette kalles avhjelp, og du skal ikke betale for dette. Elkjøp har maks 2 forsøk på avhjelp.

Hvis dette ikke løser problemet, kan du kreve:

-Prisavslag (du får tilbake litt av pengene), eller
-Heving av kjøp (du leverer tilbake telefonen og får tilbake alle pengene)


Du kan derfor ta med telefonen din til Elkjøp og be om at de reparerer eller gir deg en ny, gratis. Hvis de ikke vil dette, eller om de bruker opp sine 2 forsøk, kan du be om å få tilbake pengene. Ta gjerne med kvittering, og spør f.eks foreldrene dine om hjelp hvis de blir usikker!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 6.10.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål