Spørsmål og svar

Hvor lenge må jeg vente på reparasjon av sparkesykkel?

Gutt, 15

Hei, veit ikkje om detta e rett plass men prøve alikavell, kjøpe ein elsparkeykkel på power for under ett år siden for 8000kr, den er nå på sin andre reperasjon med samme feil! Hvor lang tid kan en reperasjon ta før man burde få en erstatning? Evt ny sparkesykkel? Gått to uker siden den ble sendt og det står på vei til verksted i sporing, men det har stått det i to uker selv om bring sin sporing mener den var framme og utlevert 3 mars, hvor lenge bør jeg vente før jeg kan kreve ny? Eller kan jeg ikke kreve ny? Og om den havner på en tredje reperasjon for samme feil så kan eg vel heve kjøpe? Kjøpt i mai 2022

Svar

Hei!

Når du klager/reklamerer på sparkesykkelen din, så kan kreve at Power løser feilen/mangelen gjennom gratis reparasjon eller omlevering. Omlevering innebærer at de gir deg en ny tilsvarende sparkesykkel.

Selv om du velge mellom å kreve reparasjon eller omlevering, så kan Power i utgangspunktet bestemme hvordan de løser søken. For eksempel: Hvis de ser at det er "urimelige kostnader" å gi deg en ny sykkel, og at det er billigere med reparasjon, så kan de velge å reparere den i stedet.

Uansett hvilken løsning Power velger, så er det viktig å huske på følgende:

-Reparasjon eller omlevering skal skje innen rimelig tid. Vanligvis maks 2-4 uker.
-De har maks to forsøk å løse samme feil/mangel.

Det vil si at dersom feilen dukker opp for 3. gang, eller om de ikke greier å reparere/omlevere sykkelen din innen rimelig tid, så kan du velge mellom å kreve følgende:

-Prisavslag, altså at du får tilbake litt av pengene, og at du beholder sykkelen, eller;
-Heving av kjøp, dersom mangelen/feilen er vesentlig

Du kan prøve å snakke med Power, og fortelle dem at dette begynner å ta lang tid. Kanskje du kan forslå at de bare gir deg en ny sparkesykkel her og nå, så er i alle fall problemet løst "innen rimelig tid". Det er vinn-vinn: Du slipper å vente, og Power slipper å risikere at du hever kjøpet.

Lykke til!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.3.2023

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål