Har fått en stygg russelogo - hva gjør jeg?
Jente, 18
Jeg og min russegruppe har signert en kontrakt med noen som designer russelogoer. Etter at logoen ble ferdig syntes vi den var kjempe stygg og vi ville ikke bruke den. De som laget den sa at vi måtte betale en ny full pris for en Ny logo, og da vil vi heller prøve å avbryte kontrakten. Den som signerte avtalen var 17 år på tidspunktet og vi valgte å bruke dette som et argument til at avtalen ikke var gyldig. Da fikk vi til svar at vi kunne få full refusjon for logoen men at den foresatte til den som signerte da ville få inkasso krav på dobbelt så mye som vi betalte til å begynne med. Er dette riktig? Og isåfall hvorfor? Er det noe vi kan gjøre for å annulere denne kontrakten..?
Svar
Hei Jente 18 år.
Personer under 18 år har svært begrenset rettslig handleevne, og kan ikke pådra seg forpliktelser inn i fremtiden. Her må foreldre eller foresatte involveres før signering.
Dersom dere ikke har hatt noen spesifikasjoner om hvordan logoen skal se ut, kan det bli vanskelig. Har dere for eksempel vist noen bilder av hva dere ønsker og logoen som selskapet har laget er ikke lik bestillingen, kan dere reklamere på dette.
Vi anbefaler at dere sender en skriftlig klage og forklarer årsaken og ber om at fakturaen slettes innen syv dager. Dere kan legge til at kontrakten er signert uten at en foresatt har samtykket.
Et bestridt krav kan ikke sendes til inkasso.
Du kan lese mer om dine rettigheter her: Tips og råd til russen – Forbrukerrådet
Blir dere ikke enige kan du be en av de som er 18 år eller en foresatt om å klage saken inn til Forbrukertilsynet: Forbrukertilsynet - Et enklere og tryggere samfunn for forbrukerne
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 7.11.2024
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål