Spørsmål og svar

Russelåt ikke levert til avtalt tid - hva gjør vi?

Gutt, 17

Hei. Jeg og min russegruppe har inngått en salgskontrakt angående sang med en russeartist. Vi har signert og fullt beløp er betalet. I kontrakten står det at vi har leveringsdato på 1. April. Nå er denne datoen passert og sangen vi har betalt for er ennå ikke publisert på spotify (som står i kontrakten den skal legges ut på). Hvordan kan jeg kreve et avslag på pris og hva gjør jeg hvis han ikke godtar dette? Han vet også jeg er 17 år, ved at bursdagsdato og signeringsdato står i kontrakten.

Svar

Hei Gutt 17 år.

Det er forståelig at dere er bekymret for situasjonen. Her er noen trinn dere kan vurdere å ta for å håndtere dette:

Kontakt artisten:
Kontakt russeartisten skriftlig og påpek at den manglende leveringen innen avtalt frist betraktes som et brudd på kontrakten. Sett en ny frist for levering og be om at sangen er klar innen denne datoen. Informer om at dersom sangen ikke er ferdig til den nye fristen, vil dere være nødt til å heve avtalen og kreve full refusjon av kjøpesummen. I tillegg kan dere kreve erstatning for eventuelle kostnader som har oppstått på grunn av avtalebruddet fra artistens side.

Krav om prisavslag:
I e-posten eller meldingen kan dere også nevne at siden leveringsdatoen er overskredet, ønsker dere et prisavslag dersom artisten leverer sangen innen den nye fristen. Referer til den signerte avtalen, der det er spesifisert at sangen skal være tilgjengelig på Spotify innen 1. april.

Dokumentasjon:
Det er viktig å ha all dokumentasjon klar. Dette inkluderer kontrakten, betalingsbeviset og all kommunikasjon med artisten. Dette vil være nyttig hvis situasjonen skulle eskalere.

Blir ikke enige:
Dersom dere ikke blir enige etter skriftlig klage, har dere muligheten til å ta saken videre til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Er alle i russegruppen under 18 år, må en av de foresatte ta saken videre på deres vegne. Mer informasjon om den videre klageprosessen finner dere her:

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 8.4.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål