Spørsmål og svar

Oppløst russegruppe pålagt ny dugnad av firma - hva gjør vi?

Jente, 18

Hei, en tidligere russegruppe jeg var en del av har havnet i et problem, vi splittet egentlig opp, men har havnet i en kinkig situasjon. Her er en forklaring: Vi var en russegruppe på 14 personer når vi gikk inn i en avtale med et dugnadsfirma. Vi skulle i den forbindelse gjennomføre en salgsdugnad før 17. mai. Vi solgte den gang 224 produkter totalt, altså 16 produkter hver. Vi fikk faktisk ikke solgt alle produktene til andre, og måtte betale VELDIG mye fra egen lomme. I den forbindelse gikk russegruppen i oppløsning. Kontoen var nullet ut, og vi tenkte det ikke var vits lenger. For 1 uke siden fikk vi en Mail fra firmaet. De hevdet at vi måtte ha den samme dugnaden før jul. Dette sto i kontrakten, noe 13 av gruppa ikke visste om, grunnet at den som signerte ikke sa noe om dette. Men siden vi ikke lenger er en gruppe og ikke har kontakt med hun som signerte så har vi ikke behov/mulighet til å selge. Dette vil resultere i enda større økonomisk tap enn sist gang. Hvordan opphever vi?

Svar

Hei Jente 18 år.

Dette høres ut som en vanskelig situasjon.

Gjennomgå kontrakten nøye
Start med å finne kontrakten og gå gjennom alle vilkårene. Se spesielt etter informasjon om muligheter for oppsigelse, krav til gjennomføring av flere dugnader, og eventuelle konsekvenser ved brudd på avtalen.

Kommuniser med firmaet
Kontakt dugnadsfirmaet skriftlig og forklar situasjonen, inkludert at gruppen er oppløst og at de fleste medlemmene ikke var klar over kravet om en ny dugnad. Spør om muligheten for å avslutte avtalen uten å måtte gjennomføre den andre dugnaden, eventuelt om dere kan inngå et kompromiss. Det er viktig å vite at den som signerte kontrakten, kan ha et juridisk ansvar. Hvis kontrakten ble inngått uten at alle var informert, kan dette være et grunnlag for å diskutere saken videre med firmaet.

Dokumentasjon
Samle all relevant dokumentasjon, som e-poster, meldinger, og kontoutskrifter som viser betalinger og kommunikasjon med firmaet. Dette kan være nyttig hvis saken skal tas videre.

Vi blir ikke enige
Hvis firmaet ikke er villig til å finne en løsning etter at du har klaget skriftlig, kan dere klage saken inn til Forbrukertilsynet for mekling. De kan hjelpe med å vurdere om avtalen er urimelig og om det finnes grunnlag for å oppheve den. Du kan lese om klagheprosedyrten og registrere saken via denne lenken her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 2.12.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål