Hva kan jeg gjøre når jeg blir møtt på en ufin måte av helsepersonell?
Gutt, 20
Var i klagemøte og fikk medhold. Men legen var skikkelig uprofesjonell i møte? Han sa «du lider av bias, du er bare negativ?!?!». Er dette normalt å gjøre og si til pasienter i et formelt klagemøte? Jeg ble litt sjokkert, har aldri opplevd noe sånt før. At jeg blir snakket til på den måten av helsepersonell? Jeg var ikke slem i møte. Holdt meg til fakta, og spurte spørsmål rolig. Har aldri opplevd noe sånt før, så fikk velsig tillitsbrudd? Var skikkelig ekkel opplevelse. Hvem sier sånt til pasienter, du lider av bias og bare er negativ. Jeg fikk jo medhold da så jeg hadde jo rett hele veien. Men uansett. Man må jo ta klager på alvor, ellers så blir man ikke bedre og alle gjør feil vi er mennesker, hen kunne bare sagt «jeg har gjort feil.Men måten jeg ble møtt på var helt rar? Føler meg stigmatisert som psykiatrisk pasient som klager,umiddelbart ansett som symptomer fremfor reelle reaksjoner. Hvorfor sliter mange helsepersonell med å skille symptomer og reelle menneskelige reaksjoner?
Svar
Hei og takk for at du tar opp dette med oss i Ung.
Først vil jeg rose deg for at du har tatt opp problemer i behandlingen med tjenestestedet gjennom en klage. Det var fint at tjenestestedet satte opp et møte for å snakke om de tingene du har tatt opp i klagen.
I helsevesenet har man krav på å bli behandlet med respekt og verdighet. I noen tilfeller kommer dialog med helsevesenet skeivt ut slik at helsepersonell og pasienten ikke snakker så godt sammen. På samme måte som når man klager på behandlingen, er det i slike tilfeller viktig å ta opp dette med den det gjelder på en ryddig måte, enten muntlig eller skriftlig. Ofte løses slike problemer gjennom dialog, fordi man gir helsepersonellet muligheten til å forklare og beklage hva som har skjedd.
Jeg ønsker deg lykke til og håper du får en bedre dialog med din behandler fremover.
Med vennlig hilsen
Pasient- og brukerombudet
www.pobo.no
Besvart: 14.7.2025
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål