Hvordan kan jeg kreve inn penger, når noen ikke betaler?
Gutt, 19
Hei, jeg er i en russegruppe hvor det ble gjort en avtale om kjøp av billetter til et arrangement hvor kostnaden skal bli splittet. kjøpet ble gjort av økonomiske ansvarlige. nå har noen av medlemmene bestemt at de ikke ønsker å betale, selv om de har godtatt til det. hvordan kan man gå videre med dette? er det mulig å sende en faktura til dem? og hvordan gjør man dette i så fall. vil det være gyldig? kan man da i senere tid gå til innkasso varsel hvis de fortsatt ikke vil betale?
Svar
Hei!
Det er ikke ulovlig for en privatperson å sende en faktura eller en sak til inkasso. Men det er nok ikke så vanlig med fakturering og inkasso mellom privatpersoner, siden det som regel koster penger. Dermed kan det blir både "uforholdsmessig" dyrt og upraktisk for en privatperson å kreve inn pengene på denne måten.
Hvis du likevel ønsker å prøve med fakturering og inkasso, så råder jeg deg til å søke etter ulike inkassofirmaet på nett. Sjekk om det finnes noen som tar inkasso for privatpersoner, eventuelt hvilke priser de tar. Dersom du er i tvil, ring dem. Da kan de også gi deg råd om hvordan du skal gå fram.
En annen mulighet er å kontakte Namsmannen. Namsmannen kan hjelpe folk med å kreve inn penger. Det koster vanligvis litt, men i så fall er det viktig å legge disse kostnadene "oppå" hovedkravet, slik at skyldneren må betale for innkrevingen, og ikke du. Legger ved lenke til Namsmannen:
Namsmann og forliksråd – Politiet.no
Før du prøver faktura, inkasso eller Namsmannen, så anbefaler jeg dere å sjekke muligheten til å selge billettene til noen andre. En avtale er til for å holdes, og dersom noen bryter avtalen (ikke betaler), så kan du ha krav på erstatning. Samtidig har du en plikt til å begrense tapet: Det vil si at du bør undersøke muligheter for å unngå det oppstår økonomisk tap. I praksis innebærer dette at du bør forsøke å selge billettene til noen andre, dersom dette er mulig.
Lykke til, så håper jeg dette løser seg!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 17.4.2023
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål