Hadde ubeskyttet sex for fire år siden? Kan jeg ha klamydia?
Jente, 20
Hei, jeg husker at jeg hadde ubeskyttet sex med en gutt for 4 år siden, og har ikke tenkt ordentlig på det før nå om jeg kanskje kan ha fått klamydia fra de, har ingen symptomer men lærte nettop at man kan bli steril av klamydia og har derfor nå blitt veldig stressa for om at jeg kan ha levd med dette i 4 år, burde jeg teste meg?
Hei!
Jeg kan godt forstå at du lurer på dette, og at du bekymrer deg for om du kan ha fått klamydia og gått med det i lang tid uten å ha symptomer.
Det stemmer at man kan bli smittet med klamydia uten å få symptomer, så det er ikke mulig å vite sikkert om man har hatt eller har klamydia uten å teste seg. Ettersom du har hatt ubeskyttet sex tenker jeg derfor at det kan være lurt å ta en test. Da får du et svar i stedet for å gå og bekymre deg.
Når det gjelder fertilitet og risiko for å bli steril, er det sant at ubehandlet klamydia i noen tilfeller kan føre til komplikasjoner. Men dette skjer langt fra alle som får klamydia. Det er derfor ikke grunnlag for å tenke at du nødvendigvis har fått problemer med fertiliteten, selv om du nå er redd for det.
Mitt råd er altså at du bestiller en test hos fastlegen din eller på helsestasjon for ungdom. Testen er enkel å ta, og da får du avklart situasjonen.
Jeg legger også ved noen nyttige artikler hvor du kan lese mer om dette.
Ønsker deg alt godt!
Vennlig hilsen legen, ung.no
Besvart: 23.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


