Når vi mennesker havner i farlige situasjoner, reagerer vi som regel helt automatisk, altså uten å tenke.

Dette gjelder også ved en voldtekt eller andre seksuelle overgrep. Mange opplever at de fryser til eller stivner, og beskriver at både tanker, følelser og muskelstyrke forsvinner under hendelsen.

Det er viktig å vite at du kan få det bra igjen etter å ha opplevd voldtekt eller andre seksuelle overgrep. Det aller viktigste er at man har noen å snakke med, slik at man ikke må bære på hendelsen alene.

Finnes ikke noe som er rett eller galt

Reaksjonene etter en voldtekt varierer fra person til person og det finnes ingen riktige eller gale reaksjoner.

Noen reagerer med en gang, andre først etter en stund. Noen har sterke reaksjoner, og noen nesten ikke i det hele tatt. Det er vanlig at man ikke vil forholde seg til det som har skjedd og prøver å glemme det. Det er ikke uvanlig å beskrive at man opplevde seg selv utenfra, at det var uvirkelig eller som i et mareritt.

Ofte tar det noe tid før man orker å kjenne på følelsene, eller i det hele tatt tenke eller fortelle mer detaljert om det som har skjedd.

Normale reaksjoner på en unormal hendelse

Nedenfor blir det listet opp mange av de vanlige reaksjonene. Når du ser på den lista, er det viktig å huske at ingen er like og at vi dermed også reagerer ulikt.

Noen opplever flere av reaksjonene, noen er kanskje så heldig ikke å oppleve noen av dem. Og det finnes sikkert andre måter å reagere på enn dem nedenfor. Det viktige å merke seg er at alt er normale reaksjoner på en unormal hendelse.

FAKTA

Generelle råd

  • Aksepter dine reaksjoner som normale reaksjoner på en unormal hendelse.
  • Forsøk å opprettholde dine vanlige rutiner.
  • Sørg for at du har noen å snakke med.
  • Hvis du er urolig i kroppen er det et godt råd ikke å drikke mer cola eller kaffe enn vanlig, fordi dette øker uroen i nervesystemet.
  • Trening bidrar til at spenning og stress som har dannet seg i kroppen kan få utløp

Finn nærmeste overgrepsmottak

Reaksjoner mange opplever

  • Frykt for overgriper
  • Frykt for stedet det skjedde
  • Skyld- og skamfølelse
  • Nummenhet, uten kontakt med følelsene
  • Apati, handlings- og følelseslammelse
  • Anspenthet i kroppen
  • Søvnproblemer og mareritt
  • Mer skvetten enn tidligere (f.eks. lyder/brå bevegelser)
  • Stor svingning i følelser
  • Isolering
  • Angst for å være alene, samtidig som man ikke orker å være sammen med andre
  • Vansker med nærhet og seksualitet
  • Sinne, utagering, irritasjon, frustrasjon (kort lunte)
  • Fysiske plager, som f.eks. hodepine, magesmerter og kvalme
  • Nedsatt konsentrasjon
  • Hukommelsesproblemer
  • Rastløshet
  • Endringer i appetitt
  • Forandret tidsopplevelse

Kroppslige reaksjoner

De vanligste kroppslige reaksjonene er kvalme, brekninger eller diare, svette, hjertebank, hurtig puls, svimmelhet, nummen følelse i armer og ben, skjelvinger. De psykiske etterreaksjonene kan være så sterke at det kan føles som en alvorlig sykdom.

Noen reaksjoner kommer senere

Ettervirkninger og omfanget av reaksjoner etter voldtekt varierer, og noen ganger kan plagene bli langvarige og alvorlige. Dersom du opplever dette, er det spesielt viktig at du oppsøker hjelp.

Noen av de vanligste senvirkningene av voldtekt kan være:

  • Selvbebreidelse, skyldfølelse
  • Frykt, angst, avmaktsfølelse
  • Irritabilitet, sinne, frustrasjon
  • Uvanlig tretthet
  • Påtrengende minner (flashbacks)
  • Hodepine, magesmerter, søvnproblemer, mareritt
  • Hukommelses- og konsentrasjonsproblemer
  • Depresjon, nedtrykthet
  • Misbruk av alkohol eller andre rusmidler
  • Sosial isolasjon
  • Selvskading
  • Spiseforstyrrelser
  • Selvmordstanker

I denne brosjyren fra Senter for Krisepsykriatri kan du lese mer om om vanlige reaksjoner etter voldtekt og seksuelle overgrep.

Dette heftet er for dere som er spesielt interesserte. Det er mye tekst, og du trenger ikke å lese alt dette for å få det bedre.