Mange synes at mørketiden er tung og vanskelig. Andre synes at mørketiden er den fineste tiden på året.

Hva er mørketid?

Vi kan enkelt si at mørketid har vi når sola er borte hele døgnet. Dette skjer i Nord-Norge.

Hvorfor skjer det: Se NRK sin video om hvorfor vi har midnattssol og mørketid i Nord-Norge.

I mørketiden er det mørkt hele døgnet, bortsett fra et lite tidsrom midt på dagen hvor du kan skimte noe lys. Dette lyset er ikke som vanlig lys, og har ofte en blålig farge. Det er mørkt når du står opp og drar på skolen, og det er mørkt når du drar hjem.

Hvordan blir vi påvirket av mørketiden?

Noen føler seg mer slapp, sliten og trøtt enn det de gjør ellers i året. Andre merker ikke mørketiden noe særlig på kroppen.

Mange synes det er vanskelig å holde konsentrasjonen oppe, og noen kjenner på at alt blir tyngre i mørketiden.

FAKTA

Her er to mulige forklaringer på hvorfor noen opplever vintertrøtthet og vinterdepresjon:

Mer melatonin: Dette er hormonet som styrer døgnrytmen din, og skilles ut om natta. I mørketiden skiller hjernen ut mer melatonin. Det kan gjøre deg trøttere.

Mindre serotonin: Dette stoffet påvirker stemningsleiet ditt. Dagslys får hjernen til å produsere mer serotonin. Når det er mørkt produserer den mindre. Det kan gjøre deg nedstemt.

Kan gå ut over skolearbeid

Skolehverdagen kan også bli påvirket, for dagene virker lengre når det er mørkt nesten hele tiden.

Når du kommer hjem fra skolen kan det være vanskelig å sette seg ned med lekser når du aller helst vil sove fordi du er så fryktelig trøtt.

Prøv å finne motivasjon ved å gjøre ting som gir deg energi. Det hjelper å tenke positivt og ta små pauser innimellom.

Påvirker søvn og psyke

Mørketiden kan også påvirke psyken. Noen opplever derfor å bli mer lei seg og nedfor.

NHI anslår at 5–10 prosent av befolkningen sliter med en form for vinterdepresjon eller vintertrøtthet.

Allikevel er forskerne uenige om vinterdepresjon er en egen lidelse.

  • arrow_drop_down_circle  Tips for å takle mørketiden
    Det finnes mange tips for å takle mørketiden, her er noen av dem:

    • Kom deg opp om morgenen. Dette hjelper på døgnrytmen, setter kroppen i gang og er en god start på dagen.
    • Spis regelmessig og sunt. Når kroppen er slapp og trøtt hjelper det som oftest med sunn og god mat.
    • Trening og fysisk aktivitet er bra. For eksempel å gå en tur kan føre til at du blir trøttere når kvelden kommer og det vil bli lettere å sove, og dessuten skader ikke litt frisk luft. Bruk gjerne den tiden på døgnet når det er lyst til å være ute, om det lar seg gjøre.
    • Ikke stress, dette gjelder selvfølgelig hele året, men det er viktig å ta litt ekstra godt vare på seg selv når mørketiden pågår.
    • Vær sammen med gode venner og familie.
    • Slapp av og pass på døgnrytmen din.
    • Bruk tiden din på aktiviteter som gir deg glede og energi.
    • Bruk naturen og det den har og by på!
    • Lysterapilamper kan gjøre mørketid enklere for noen, for andre kan det hjelpe litt å reise sørover til dit det er sol.
    • For mange hjelper det også å få i seg D-vitaminer, siden du ikke får dette fra sola i mørketiden.

Mørketiden er magisk og fantastisk!

Noen ganger kan det hende at forventningene dine om at mørketiden blir tung styrer følelsene dine mer enn mørketiden i seg selv.

Tenk derfor på de fine sidene ved denne helt spesielle tiden på året.

Det er jo som regel snø i mørketiden som lyser godt opp. Er det fullmåne i tillegg, sies det at du til og med kan lese avisa ute! Det sier noe om hvor lyst det kan være, selv om sola ikke er oppe.

Et annet fenomen som lyser opp, er Aurora Borealis – nordlyset. Mange forbinder mørketiden med nordlys. Det er vakkert, og bør oppleves. Ord blir små når du kikker opp på en himmel som er farget grønn – kanskje også blandet med andre farger.

En annen ting som er fin med mørketiden er at du kan feire når sola kommer tilbake. I Tromsø feirer de soldagen 21. januar med solboller, kakao og solballonger. Det er blitt en tradisjon med solfest på mange steder i Norge.