Hvordan klage på varer eller tjenester?

Har du noen gang kjøpt en vare eller tjeneste som det var noe feil med? Eller kanskje varen ikke kom i det hele tatt? Da har du heldigvis flere steder du kan henvende deg. Hvilken vare eller tjeneste du har kjøpt, avgjør hvor du kan henvende deg.

Aller først er det viktig at du sier ifra til den det gjelder.

Gutt sinna med mbilen i hånda (colourbox.com)
KLAGE? Har du ikke fått varen eller tjenesten du har betalt for kan du heldigvis klage til flere kontorer hvor du kan få hjelp.

Klag skriftlig til selger

Det er lettere å få butikken til å ta klagen din alvorlig når du sender dem et brev eller en e-post. Forbrukerrådet har lagd ulike standardbrev som du kan bruke for å klage til den som har solgt deg varen eller tjenesten. Du fyller bare ut skjemaet med informasjon fra din egen sak, laster ned eller skriver ut, og sender til den som har levert varen eller tjenesten du klager på.

Hvis du har opplevd dårlig kundeservice, har du ingen lover og regler som gir deg rettigheter. Men butikken er ofte interessert i tilbakemeldinger fra kundene sine. Du kan derfor gjerne sende en e-post til butikken og forklare det du er misfornøyd med.

Forhåpentligvis vil en skriftlig klage til selger løse saken. Gjør det ikke det, har du mulighet til å ta saken videre til Forbrukerrådet eller en annen klagenemnd.

Forbrukerrådet

Forbrukerrådet kan behandle saker mellom en privatperson og en næringsdrivende (det vil si en butikk, nettside eller lignende) og også saker mellom to privatpersoner. Saken kan kun behandles her hvis det ikke er et annet sted som kan behandle saken.

Brukerklagenemnda

Er det feil på telefonregningen? Da kan du klage til Brukerklagenemda.

Finansklagenemnda

Hvis du ikke blir enig med banken eller forsikringsselskapet, kan du klage videre til noe som heter Finansklagenemnda. Denne nemnda behandler også klager mot inkassoselskap.

Norsk Reiselivsforum

Har du vært ute og reist og opplevd problemer? Eller kanskje du har hatt trøbbel når du har reist med kollektivtransport? Da er det Norsk Reiselivsforum du bør kontakte videre.

Det finnes også andre klagenemnder enn disse. En oversikt finner du her.

Skrevet av Forbrukerrådet

Sist oppdatert: 11.03.2019

Offentlig og kvalitetssikret
Gutt sinna med mbilen i hånda (colourbox.com)
KLAGE? Har du ikke fått varen eller tjenesten du har betalt for kan du heldigvis klage til flere kontorer hvor du kan få hjelp.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Bytting av varer

Har du kjøpt en vare som likevel ikke falt helt i smak? Eller kanskje størrelsen eller fargen ikke ble helt riktig likevel? Da kan du ha rett til å bytte varen der du kjøpte den.

Genser (colourbox.com)
Aktuelt

10 tips for et godt forhold

Noe av det hyggeligste i verden er å ha kjæreste, men det er ikke alltid lett. Hvordan opprettholder du og pleier et godt forhold?

Kjærestepar sitter på kaia i Oslo (foto: Tine Poppe / bufdir.no)

Hva er BUP?

På BUP får du hjelp når du har det litt ekstra vanskelig. Du får selv være med å bestemme hvordan du får hjelp som passer deg.

Jente prater med en psykolog (colourbox.com)

HPV-virus og HPV-vaksine

HPV-virus er den desidert vanligste kjønnssykdommen i verden, antagelig fordi kondom ikke gir fullstendig beskyttelse. Det finnes en effektiv vaksine alle unge i dag får tilbud om. I denne artikkelen kan du finne svar på dine spørsmål om HPV.

Vaksine i armen (icolourbox.com)