Klag skriftlig til selger

Det er lettere å få butikken til å ta klagen din alvorlig når du sender dem et brev eller en e-post. Forbrukerrådet har lagd ulike standardbrev som du kan bruke for å klage til den som har solgt deg varen eller tjenesten. Du fyller bare ut skjemaet med informasjon fra din egen sak, laster ned eller skriver ut, og sender til den som har levert varen eller tjenesten du klager på.

Hvis du har opplevd dårlig kundeservice, har du ingen lover og regler som gir deg rettigheter. Men butikken er ofte interessert i tilbakemeldinger fra kundene sine. Du kan derfor gjerne sende en e-post til butikken og forklare det du er misfornøyd med.

Forhåpentligvis vil en skriftlig klage til selger løse saken. Gjør det ikke det, har du mulighet til å ta saken videre til Forbrukerrådet eller en annen klagenemnd.

Forbrukerrådet

Forbrukerrådet kan behandle saker mellom en privatperson og en næringsdrivende (det vil si en butikk, nettside eller lignende) og også saker mellom to privatpersoner. Saken kan kun behandles her hvis det ikke er et annet sted som kan behandle saken.

Brukerklagenemnda

Er det feil på telefonregningen? Da kan du klage til Brukerklagenemda.

Finansklagenemnda

Hvis du ikke blir enig med banken eller forsikringsselskapet, kan du klage videre til noe som heter Finansklagenemnda. Denne nemnda behandler også klager mot inkassoselskap.

Norsk Reiselivsforum

Har du vært ute og reist og opplevd problemer? Eller kanskje du har hatt trøbbel når du har reist med kollektivtransport? Da er det Norsk Reiselivsforum du bør kontakte videre.

Det finnes også andre klagenemnder enn disse. En oversikt finner du her.