Hvordan kan du klage på varer eller tjenester?

Har du kjøpt en vare eller tjeneste som det var noe feil med? Eller som du aldri fikk? Hvilken vare eller tjeneste du har kjøpt, avgjør hvem som kan hjelpe deg.

KLAGE? Fått en vare som var ødelagt, men butikken vil ikke erstatte den? Heldigvis er det flere som kan hjelpe deg. Illustrasjon: ung.no

Det er lettere for deg å få butikken til å ta klagen din alvorlig når du sender dem et brev eller en e-post. Det er kanskje vanskelig å vite hvordan du skal skrive brevet, men heldigvis er det tips få.

Sånn kan du skrive en klage

Forbrukerrådet har lagd ulike standardbrev som du kan bruke for å klage til den som har solgt deg varen eller tjenesten. Du fyller bare ut skjemaet med informasjon fra din egen sak, laster ned eller skriver ut, og sender til den som har levert varen eller tjenesten du klager på.

Hvis du har opplevd dårlig kundeservice, har du ingen lover og regler som gir deg rettigheter. Men butikken er ofte interessert i tilbakemeldinger fra kundene sine. Du kan derfor gjerne sende en e-post til butikken og forklare det du er misfornøyd med.

Forhåpentligvis vil en skriftlig klage til selger løse saken. Gjør det ikke det, har du mulighet til å ta saken videre til Forbrukerrådet eller en annen klagenemnd.

Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet kan behandle saker mellom en privatperson og en næringsdrivende (det vil si en butikk, nettside eller lignende) og også saker mellom to privatpersoner. Saken kan kun behandles her hvis det ikke er et annet sted som kan behandle saken.

Brukerklagenemnda

Er det feil på telefonregningen? Da kan du klage til Brukerklagenemda.

Finansklagenemnda

Hvis du ikke blir enig med banken eller forsikringsselskapet, kan du klage videre til noe som heter Finansklagenemnda. Denne nemnda behandler også klager mot inkassoselskap.

Norsk Reiselivsforum

Har du vært ute og reist og opplevd problemer? Eller kanskje du har hatt trøbbel når du har reist med kollektivtransport? Da er det Norsk Reiselivsforum du bør kontakte videre.

Det finnes også andre klagenemnder enn disse. En oversikt finner du her.

Skrevet av Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Sist oppdatert: 11.03.2019

Offentleg og kvalitetssikra
KLAGE? Fått en vare som var ødelagt, men butikken vil ikke erstatte den? Heldigvis er det flere som kan hjelpe deg. Illustrasjon: ung.no
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Bytting av varer

Har du kjøpt en vare som likevel ikke falt helt i smak? Eller kanskje størrelsen eller fargen ikke ble helt riktig likevel? Da kan du ha rett til å bytte varen der du kjøpte den.

Genser (colourbox.com)
Aktuelt

Dette skjer med kroppen din hvis du spiser for lite

Er det farlig å spise lite mat én dag? Hva med over en lengre periode? Hvor lite mat kan du spise før det blir farlig, og hva er det egentlig som skjer med kroppen din da?

TRØTT GUTT (colourbox.com)

Hva skjer hvis du blir tatt med falsk legitimasjon?

Det kan være fristende å låne legitimasjon av andre for å komme inn på utesteder eller konserter, men hvis du blir tatt kan du få problemer.

Ungdom ved gjerde på festival (Foto: www.colourbox.com)

Gutt og utsatt for overgrep?

Gutter opplever også seksuelle overgrep. For å få hjelp til å takle de vonde opplevelsene, er det viktig å snakke om det som er vanskelig.

Trist jente