”Passe vekt”

Hva som er passe vekt for den enkelte, er litt vanskelig å si eksakt. Det er mye som spiller inn, slik som hvor kraftig benbygning du har, hvor veltrent du er og hvor mye fett du har.

I tillegg bestemmer også arv hvordan vi blir.

Noen jenter kan for eksempel være veldig smale over skuldrene, ha brede hofter og stor rumpe. Andre har bredere skuldre, større bryster og er mindre brede over hoftene.

Noen gutter kan være veldig brede over skuldrene mens andre har kraftigere ben for eksempel. Noen er lange og noen er korte.

Det er så utrolig store variasjoner, og da sier det seg selv at det blir vanskelig å passe inn i en standard mal.

Muskler veier mer enn fett

Aktive idrettsutøvere eller andre som trener en del, vil veie mer enn en som ikke har trent, fordi muskler veier mer enn fett.

Arv spiller også inn her. Noen får en tyngre og grovere muskulatur enn andre.

Benbygningen veier litt forskjellig

Noen har kraftigere benbygning enn andre. Det kan man for eksempel se på at håndleddet er bredere. Noen har bredere kjeveparti, bredere hender, føtter osv.

Det kan være litt vanskelig for deg selv å vurdere om du har en kraftig eller spinkel benbygning. Generelt har menn høyere og kraftigere skjelett enn kvinner.

En av samme kjønn som har samme høyde og er kraftigere bygd enn en annen, vil naturlig kunne veie et par kilo mer.

Hvordan finner du ut om du har en passe vekt?

Det er store variasjoner på hva som er normalvekt. Allikevel finnes det noen metoder for å regne ut hvor du ligger i forhold til gjennomsnittet for din alder og høyde.

Alle metodene har sine begrensninger.

Overvekt og fedme hos barn kan ikke vurderes på samme måte som hos voksne, fordi de fremdeles er i vekst. Kroppsmasseindeks hos voksne (KMI) beregnes etter formelen vekt(kg)÷høyde(m)² og brukes til å vurdere undervekt, overvekt og fedme.

Kroppsmasseindeks beregnes på samme måte hos barn som hos voksne, men vurderingen er helt forskjellig.

KMI for barn og unge ser på vekt med hensyn til alder, kjønn og høyde. Mens man hos voksne bare tar hensyn til høyde.

KMI påvirkes av benbygning, treningsnivå og hvor langt man har kommet i puberteten, så derfor blir de bare å se på som veiledende.

Snakke med noen som vet mye om vekt!

Det kan være vanskelig å tolke og forstå KMI. Vi anbefaler derfor at

snakker med en lege, helsesykepleier eller ernæringsfysiolog, om du vil ha en nøyaktig vurdering av vekta di.

Føler du deg tjukk eller misfornøyd?

Hvis du føler seg tjukk eller tynn, eller ikke er så fornøyd med deg selv, er det lurt å prate med noen, slik at du finner ut hva du kan gjøre annerledes. Kanskje kan du gjøre ting som gjør at du føler deg mer tilfreds.

Kanskje kan du hygge deg og ha det gøy med venner og prøve å vise frem hvem du ER mer enn hvordan du SER UT. Alt føles bedre når du har det gøy og er i godt humør.

FAKTA

Hva som er "passe" vekt for én, trenger ikke å være "passe" for en annen. Regelmessig trening og sunt kosthold gir en mer positiv opplevelse av din egen kropp.

Kanskje handler det om å se på deg selv med litt nye og mer positive øyne og lære å sette pris på deg selv slik du er. Det å bli glad i din egen kropp, og få et godt forhold til den er viktig for selvbilde, trivsel og psykisk helse, forhold til andre og ikke minst for godt seksualliv.

Trives du med deg selv og kroppen din vil du føle deg bedre i alle sammenhenger, og fremstå for både deg selv og andre som stoltere, tryggere og mer tilfreds.