Mange tror at de går varig ned i vekt hvis de spiser lite

En vanlig grunn til at unge jenter og gutter spiser for lite mat, er at de ønsker å gå ned i vekt. Mange ungdommer kjenner på et sterkt kroppspress, og til og med normalvektige har et ønske om å gå ned i vekt. De fleste har hørt at oppskriften på å gå ned i vekt er mindre mat og mer trening. Da kan det jo virke logisk å spise så lite mat som mulig for å få resultater raskt. Problemet er bare at det er helt feil.

 

 

Lite mat gir lav forbrenning

Hva skjer med kroppen din hvis du spiser for lite? Hvis du spiser lite mat én eller to dager, skjer det ikke så mye. Kroppen merker at du har spist litt for lite i noen dager, og de neste dagene vil du kjenne deg litt ekstra sulten og spise litt mer for å ta igjen det tapte.


Hvis du spiser lite over en lengre periode, vil du som regel oppleve at vekta går litt nedover. Dette kan skje de første ukene og noen ganger de første månedene. Det mange så oppdager, er at vektnedgangen plutselig stopper opp. Hvorfor skjer det?


Hvis kroppen din merker at vekta begynner å gå nedover, gjør den alt den kan for å stoppe dette. Den gjør deg mer sulten, og den setter ned forbrenningen. Det at forbrenningen går ned, betyr rett og slett at du forbruker mindre energi enn før, selv om du er fysisk aktiv. Til og med når du begynner å spise mer igjen, vil forbrenningen være lav. Kroppen prøver å komme tilbake til den vekta du hadde før du gikk ned i vekt. Det er derfor det er så vanskelig å holde vekta nede etter at du har gått ned noen kilo. De aller fleste går opp igjen, det sørger kroppen for.

 

Hvis du spiser lite, får ikke kroppen i seg det den trenger

Som sagt vil mange oppleve å gå ned i vekt den første tiden man spiser lite. En gjennomsnittlig jente i tenårene trenger ca. 2000 kalorier om dagen, mens en gutt trenger ca. 2500 kalorier. Det er ikke nødvendigvis farlig å spise noen hundre kalorier for lite i en kort periode, men hvis du begynner å spise veldig lite, kan det være farlig.

 

FAKTA

Kort fortalt

  • Du trenger nok og riktig mat for at kroppen og hjernen skal utvikle seg normalt.
  • Hvis du spiser lite, tror kroppen at du sulter, og den begynner å spare på energien. Resultatet er lavere forbrenning.
  • Å spise lite er derfor en dårlig metode for å gå varig ned i vekt.
  • Det eneste du oppnår med å spise for lite, er at kroppen settes på pause, og at du ikke får i deg de næringsstoffene du trenger.

 

I ungdomstida utvikler kroppen seg hver dag. Skjelettet skal vokse og strekkes, og de fleste får mer muskler på kroppen. Visste du at hjernen ikke er ferdig utviklet før du er mellom 25 og 30 år? Både kroppen og hjernen trenger nok og riktig mat for å utvikle seg som den skal. Jenter skal få mer fett på hofter, lår, rumpe og bryst. Dette er nødvendig for å komme i puberteten og få menstruasjon. Hvis du spiser lite mat i denne perioden, vil ikke kroppen få den energien og de næringsstoffene den trenger til å utvikle seg riktig.

 

Hvis du fortsetter å spise lite, bryter du ned muskler og organer

Når vektnedgangen etter hvert stopper opp, tror noen at det eneste riktige er å spise enda mindre. Dette er helt feil, og kan være veldig farlig. Fordi du mister ikke bare fett når du spiser for lite. Musklene begynner også å forsvinne, og etter hvert kan også de indre organene dine begynne å brytes ned. Hvis ikke kroppen din får nok energi fra mat, henter den nemlig energi fra egen kroppsmasse, som fett, muskler og organer. Dette er ikke bra for deg og kan på sikt være livstruende.

 

Du kan få profesjonell hjelp

Siden kroppen din fortsatt utvikler seg hver dag når du er ungdom, er det ikke anbefalt å slanke seg med mindre du er svært overvektig. Hvis du har problemer med vekt, kropp eller mat, så kan du be om profesjonell hjelp og veiledning. Både helsesykepleier og fastlegen din kan hjelpe deg å vurdere om du trenger å gå ned i vekt.