Bekymret for lukt

Noen syns det er flaut at det lettere blir svetteringer under armene, noen syns det er sjenerende at de svetter mer på hele kroppen eller er klamme i hendene, og noen er bekymret for at de skal lukte svette eller tåfis.

Svette er helt naturlig

Selv om mange syns det er flaut å svette, er det viktig å huske på at det er helt naturlig og helt nødvendig. Svette (perspirasjon) er viktig for å regulere kroppens temperatur. Hvis man ikke svetter, vil kroppen bli overopphetet.

Akkurat som andre pubertetsforandringer, føles disse endringene værst i starten. Heldigvis er dette noe man blir vant til etterhvert.

Hvor mye vi svetter varierer veldig

Hvor mye vi svetter og hvor sterk svettelukten er, varierer mye fra person til person og fra dag til dag. Trening, engstelse, stress, pubertet, graviditet, menstruasjon, sykdommer og medisinbruk påvirker svettemengde og svettelukt.

Det er spesielt svetten fra armhulene som øker i mengde og har mye lukt, men mange opplever også at de svetter merkbart mer i skrittet og på føttene.

I tidlig pubertet er kroppsluktene spesielt sterke og av ”moskuskarakter”, en litt søtlig, tung lukt, litt på samme måte som parfyme. Lukten av svette er jo også i nær slekt med de mest eksklusive parfymer som utvinnes fra moskussvette.

FAKTA

En deodorant eller antiperspirant kan være til nytte for å redusere svettelukt. Deodoranter reduserer svettelukten uten å påvirke svetteproduksjonen, mens antiperspiranter reduserer mengden med svette.

Hygiene

Det er spesielt svette som blir liggende på huden en stund som gir den vonde lukta. Derfor er det viktig å ha god hygiene. Vask deg eller dusj om morgenen og etter trening. Det er en bra måte å holde gammel svettelukt unna på.

Svettelukten kan også sette seg i klærne, så det kan være lurt å skifte genser, T-skjorte, sokker og undertøy hver dag. Det hjelper ikke å være nydusjet hvis du tar på svett tøy fra dagen før.

Svettelukt setter seg mer fast i syntetisk tøy enn i bomull. I tillegg tåler bomull ofte en varmere vask. Derfor er det lurt å bruke plagg i bomull innerst mot huden. Det kan også være en ide å bruke litt vide klær fremfor tettsittende hvis du svetter mye.

Deodorant eller antiperspirant

Det finnes produkter du kan bruke for å redusere svettelukta. Deodoranter reduserer lukta uten å påvirke svetteproduksjonen, mens antiperspiranter reduserer mengden med svette. Flere produkter er en kombinasjon av disse.

Husk å ta på deodorant på nyvasket hud, ikke utenpå gammel svette.

Det er vanlig å få irritert hud eller allergiske reaksjoner når man bruker deodoranter og antiperspiranter. Velg derfor en mild type som huden tåler, og bytt produkt innimellom.

Det kan være lurt å velge en deodorant eller antiperspirant uten parfyme, eller en mildt parfymert, både for å unngå eventuelle hudreaksjoner, og for å ikke lukte for mye. Lukta fra en sterk deodorant kan være like plagsomt for andre som svettelukt.

Husk også på at mange er allergiske eller overømfintlige mot sterke parfymelukter og kan bli syke av det.

Store svetteplager

Ved store svetteproblemer der vanlige deodoranter/antiperspiranter ikke hjelper, kan du prøve spesialprodukter som Stop-24, Cosmica Medical eller Aluminiumklorid 25% NAF. Disse skal vaskes av etter at de har fått virke natten over.

Fotsvette

Fotsvette har en karakteristisk lukt. Den er litt syrlig og for noen kan det være til stor plage. Det kan være lurt å behandle fotsvette, ikke bare for å unngå dårlig lukt, men også fordi en fuktig fot lettere blir angrepet av fotsopp og fotvorter.

Råd mot ”tåfis”

  • Vask føttene hver dag og tørk nøye.

  • Bytt sokker ofte. Sokkene bør være av bomull eller ull, ikke syntetisk materiale.

  • Unngå tette sko, bruk gjerne sandaler. Det kan være lurt å ha flere par sko å bytte på.

  • Sett skoene til tørk hvis de er fuktige (det er de ofte selv om du ikke tenker over det)

  • Det finnes spesielle såler som motvirker dårlig lukt. Prøv og se om det blir bedre. Det finnes også sprayer du kan prøve.

  • Ta føttene ut av skoene så ofte du kan for å lufte dem, for eksempel i timene på skolen.

  • Ved store fotsvetteplager kan det være nyttig med en antiperspirant/deodorant spray eller krem. Det finnes noen typer spesielt beregnet for føttene.

  • Du kan eventuelt prøve talkum i skoene. Dette skal suge opp fuktigheten.

Legehjelp

Hvis du har prøvd reseptfrie midler og dette ikke hjelper og/eller hvis svetteproblemet er så kraftig at det hemmer deg, går det an å få time hos en hudspesialist. De kan hjelpe deg videre med å finne en løsning på problemet.