Slik blir du kvitt søtsuget

Har du ofte lyst på noe søtt? Får du mer lyst på noe søtt utover dagen? Her får du tips til hvordan du kan kvitte deg med søtsuget.

Skål med yoghurt og bær.
SUNT OG GODT: Litt yoghurt med bær kan dempe søtsuget.

Finn smarte alternativer

For de fleste vil det være sånn at jo mer søtsaker vi spiser, jo mer søtt får vi lyst på. Hjernen vår kan faktisk til en viss grad bli avhengig av sukker, og da sender den hele tiden signaler til oss om at vi må få i oss noe søtt.

For å klare å venne deg av med mye sukker og godteri, må du ha en god porsjon viljestyrke og smarte alternativer tilgjengelig. Det tar gjerne noen uker å kvitte seg med søtsuget.

Aller først bør du begynne å spise mer regelmessig gjennom dagen, fire hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kvelds). Ha med deg sunne mellommåltider på skolen, så du kan spise noe før den verste sulten kommer. Sunne mellommåltider kan være yoghurt, nøtter, frukt eller grønnsaker.

Her er noen forslag til sunne, søte alternativer:

  • smoothie (juice, frosne bær, frukt og litt yoghurt)
  • oppskåret frukt (for eksempel epler, melon, mango og druer)
  • søte og grove pannekaker som er laget på havregryn og banan (mange oppskrifter på nettet)
  • yoghurt blandet med litt frukt eller bær
  • sukkerfri saft (et triks er å drikke det før søtsuget kommer)
  • eplebiter med litt sukker og kanel, gjerne stekt i ovnen

På nettsiden Sunn idrett kan du få flere forslag og konkrete oppskrifter til sunn og god mat.

Lavt blodsukker gir søtsug

En annen grunn til at vi kan ha et stort søtsug, er at vi spiser for lite og sjeldent i løpet av dagen. Det anbefales at vi spiser 3-4 hovedmåltider (frokost, lunsj, middag og kvelds) og 1-2 mellommåltider hver dag.

Hvis vi hopper over frokost, eller det går mer enn 4 timer mellom hver gang vi spiser, synker blodsukkeret, og den raskeste måten å få opp blodsukkeret på, er å spise noe søtt. Kroppen sender deg da signaler om at du må spise sukker hvis det begynner å bli en del timer siden du har spist. Et triks for å bli kvitt søtsug er derfor å spise regelmessig gjennom dagen, med sunne og varierte måltider.

Spiser du for å føle deg bedre?

Hvis du ikke har det så bra, er lei deg, bekymret eller stresset, kan du oppleve å føle deg bedre hvis du spiser noe godt og søtt. Som nevnt skiller hjernen ut lykkehormoner når vi spiser sukker, så det er noe av grunnen til at vi føler oss bedre når vi spiser godteri.

Problemet er at vi kan føle oss nedfor igjen etterpå. Det kan gi oss dårlig samvittighet, og så spiser vi mer for å bli kvitt den dårlige følelsen. Da ender vi opp i en ond sirkel som det kan være vanskelig å bryte ut fra.

Hvis du spiser for å føle deg bedre, kan det hende du trenger å snakke med noen om det som egentlig ligger bak disse følelsene. Dekker du over vonde følelser med mat, kan du utvikle et negativt forhold til mat og kropp. Hvis du spiser for å få det bedre, anbefaler vi at du snakker med en voksen, for eksempel foreldrene dine eller helsesykepleier.

Bli motivert for endring!

Når du skal endre på en vane, er det viktig at du er motivert. Som nevnt vil kroppen din den første tiden sende deg signaler om at du må spise sukker, og prøve å motarbeide deg.

Et triks som kan gjøre det mer motiverende og gøy, er å lage en motivasjonskalender for den kommende måneden. Bestem deg for hvor mange dager i uka som skal være godterifrie. Sett deg et realistisk mål. Spiser du godteri hver dag, er det kanskje ikke realistisk å kutte det helt ut. Det kan være lurt å starte med å kutte ned til litt godteri én til to dager i uka, gjerne i helgen.

Lag en kalender for neste måned og heng den opp på kjøleskapet eller soverommet. Klarer du deg gjennom dagen uten godteri, markerer du dagens rute med et grønt kryss eller et smilefjes. Spiser du godteri på en planlagt godterifri dag, markerer du dagen med et rødt kryss eller surt fjes. Hvis du klarer hele måneden, kan du kanskje gi deg selv en premie?

Skrevet av Ernæringsfysiologen, ung.no

Sist oppdatert: 30.11.2020

Offentlig og kvalitetssikret
Skål med yoghurt og bær.
SUNT OG GODT: Litt yoghurt med bær kan dempe søtsuget.
Fikk du svar på det du lurte på?
Les også

Gode vaner for en sunn hverdag

Her gir vi deg enkle tips om trening og matvaner som gjør hverdagen din sunnere. Det kreves verken spesiell diett eller fancy treningsformer.

BEVEG DEG: Du kan for eksempel sykle dit du skal i stedet for å kjøre bil eller ta buss. Litt fysisk aktivitet hver dag er viktig for kroppen din.

Tips til et sunt, balansert og variert kosthold

Vet du hvorfor det er lurt å spise sunt og variert? Syns du det er vanskelig å vite hvordan du får det til? Her er noen gode tips.

GODT: Et sunt og variert kosthold gir deg de næringsstoffene kroppen trenger og får deg til å føle deg bra. Foto: Colourbox

Hvorfor hjelper det å snakke med noen?

Hvis du har det vanskelig, får du ofte råd om å snakke med noen. Men hvorfor hjelper det egentlig, og hvordan kan du komme i gang?

Tegning a en gutt som prater med en voksen og får ryddet opp i tankene sine. Illustrasjon: ung.no
Aktuelt

Å be om unnskyldning

Hvordan kan man få sagt unnskyld på best mulig måte? Her får du tips.


Av Tiril, ungdomsjournalist i ung.no

Unnskyld på mobil (ung.no)

Angrer du etter ”one-night stand” og tilfeldig sex?

Har du opplevd å ha sex med noen uten at det ble noe mer? Du er ikke alene. Tilfeldig sex, eller "one-night stand", er relativt vanlig.

Jenter sitter i senga og angrer (colourbox.com)

Slik takler du stress

Det er tungt for kroppen å være stressa over lang tid. Derfor er det lurt å lære seg teknikker for å mestre det.

Jente sitter ved pulten og er sliten (www.colourbox.com)