Hvis regningen har gått til inkasso, spør om å få utsatt regningen noen uker eller måneder, eller be om en nedbetalingsplan. Det ER hjelp å få.

Når du ikke betaler regningene dine, får du første en purring fra dem du skylder penger. Deretter kan de gå til såkalt rettslige skritt for å få deg til å betale. Først må de sende et inkassokrav som forteller deg hva som nå kommer til å skje.

Noen firmaer lar andre gjøre den jobben for seg, de har altså solgt din ubetalte regning til et inkassoselskap. Uansett hvem som sender deg inkassovarsel, må alle varsellampene dine blinke. Det kan være dyrt å ikke betale.

En uskyldig parkeringsbot kan for eksempel ende opp på tusenvis av kroner. Inkassosaker kan følge deg i flere år og gjøre det vanskelig å få lån og kreditt.

Purregebyr

Noen firmaer sender én eller flere purringer før regningen går til inkasso. Hvis du betaler mer enn 14 dager etter den opprinnelige betalingsfristen kan de kreve purregebyr.

FAKTA

Spørsmål: Har prioritert alt annet enn regningene mine og nå har de hopet seg opp i ganske mange uker. Her snakker vi om et beløp på rundt 20.000-30.000 kr. Les svaret her.

Renter og andre gebyr

Det kan bli dyrt å ikke betale regningen i tide. Kreditor (de du skylder penger) kan kreve deg for opptil 12% rente av kjøpsbeløpet. Dersom du ikke betaler inkassokravet, kan kravet gå til det man kaller rettslig inndrivelse. Da øker beløpet med enda mer penger.

Betalingsanmerkninger

Du kan bli registrert med en såkalt betalingsanmerkning hos inkassobyrået, dersom du ikke betaler. Dette kan gjøre at du senere ikke får lån, telefonabonnement, forsikring eller andre tjenester der tjenesteyteren krever en kredittsjekk.

Kredittsjekk gjøres for å se om du er en god betaler, dvs. om du betaler de varene du har kjøpt innen vanlig frist. Men: Betalingsanmerkningen slettes når du har gjort opp for deg.

Ikke råd til å betale

Har du bestilt en vare du ikke har råd til å betale? Ta kontakt med stedet der du kjøpte varen så snart som mulig. Hør om det er mulig å returnere den. Hvis dette ikke mulig, så spør om å få utsatt regningen noen uker eller måneder, eller be om en nedbetalingsplan. Da kan du betale beløpet i flere porsjoner, over tid. Firmaene er som regel positive til kunder med betalingsproblemer som ønsker å gjøre opp for seg.

Rettigheter ved inkasso

Men du har rettigheter selv om du ikke har fått betalt i tide. Les mer hos Forbrukerrådet.

Du kan også klage på en inkassosak hos Inkassoklagenemda.

Les også mer på Finansportalen.