Jeg bestilte varer som var feilpriset. Kan selgeren kreve vanlig pris?
Gutt, 20
Bestilte varer fra en app. Varen stod oppført for 0.- kroner, så kjøpte 10 stk. Når varene ankom, fikk jeg kun en lapp hvor det stod at det var en feil i appen og jeg måtte bestille varene på nytt. Samme varen var nå oppført til 44.- kroner. Er ikke dette deres feil, og at jeg derimot har rett til oppfyllelse og få levert de varene jeg bestilte, til tross for at de var "gratis" ?
Svar
Hei!
Ganske kjedelig å få beskjed om at det var feil pris i appen, slik at du måtte bestille på nytt. Det er jo stor forskjell mellom 0,- og 44,-.
Dersom du kjøper eller bestiller noe, så er det i utgangspunktet den prisen som er oppgitt som du skal betale. Dette gjelder også dersom varen er feilpriset.
Men det er noen unntak til denne regelen. Hvis feilprisinga er så stor at du innser eller "burde ha innsett" at det er snakk om feilprising, så kan selgeren i utgangspunktet lovlig kansellere kjøpsavtalen.
Slike situasjoner må vurderes i hvert enkelt tilfelle. Et eksempel på en slik vurdering: Dersom varen som selges er feilpriset til 10% eller mindre enn det som er markedsprisen, så kan selgeren ofte gå fra avtalen.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 6.11.2020
Oppdatert: 6.11.2020
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål