Spørsmål og svar

Jeg kjøpte noe fra finn.no, men har ikke fått det ennå.

Jente, 20

Hei. Jeg kjøpte et produkt fra noen på finn i april. Jeg har ennå ikke fått produktet og jeg fant ut nylig at selgeren har klippet av armene på produktet og postet TikToks i den. Dette ble ikke kommunisert i annonsen eller til meg da jeg kjøpte den. Ideelt sett skal jeg ha rett på både produktet og pengene tilbake i et slikt tilfelle? Det er tvilsomt at selgeren vil gå gjennom med dette og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Har dere noen tips dere kan gi meg?

Svar

Hei!

Dersom selgeren ikke sender deg produktet som avtalt, må selgeren gi tilbake pengene du betalte. 

I tillegg kan du ha krav på at selgeren dekker mellomlegget, dersom du er nødt til å betale mer for det samme/tilsvarende produkt fra en annen selger. Dette kalles "dekningskjøp".

For eksempel:

-Du bestiller ei lue fra Per, og betaler 100,-. Per sender deg aldri lua. 
-Per er nødt til å gi tilbake pengene til deg. 
-Du bestiller samme type lue fra Kari, og betaler 120,-
-Du kan da ha krav på at Per erstatter mellomlegget på 20,-. 

Men husk at det er risikabelt å gjøre et dekningskjøp. Hvis du vurderer dette, hold det så rimelig som mulig. Ikke kjøp det dyreste alternativet du finner :) 

Ta kontakt med selgeren ang. dette, så håper jeg at vedkommende er fornuftig og tilbyr en løsning til deg med det samme!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd, veiledning og mekling hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 14.12.2020

Oppdatert: 14.12.2020

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål