Hvorfor må jeg betale for denne sendingen?
Gutt, 14
Hei stilte dere et spørsmål for noen dager siden og dere svarte med dette Hei jeg kjøpte par sko fra wish og jeg fikk de idag, før jeg fikk se så stod det på dhl at jeg måtte betale 334 kr for moms og utleggsgebyr. jeg skjønner ikke hvorfor. Jeg har ikke råd til det men jeg lurer på hva som skjer hvis jeg ikke betaler det selv om jeg har fått pakken. SVAR Hei! Når du handler fra Wish blir du informert om frakt og andre gebyrer ved betaling av varene. Du trenger heller ikke betale moms senere, siden dette også er inkludert i prisen når du betaler varene. Dette fordi Wish er en del av en ny ordning som kalles VOEC. Hvis du har fått beskjed om at du likevel må betale, kan du kontakte Wish eller DHL og spørre om hvorfor. Jeg har kontaktet dhl men de sier at VOEC id var ikke lagt inn i EDi meldingen men avsenderen sa at det var det. Jeg har ikke råd til å betale og uansett så har jeg betalt mva og norsk moms til de men dhl vil allikevel at jeg skal betale. Hva skal jeg gjøre?
Svar
Hei
Når du handler i en VOEC registrert nettbutikk betaler du avgiftene i kassen. Du skal da ikke betale noe mer når sendingen ankommer.
Det eneste som ikke kan fortolles gjennom VOEC og må likevel må fortolles av fraktselskapet fra VOEC registrerte nettbutikker er:
- Varer med en verdi over 3000 NOK
- næringsmidler (f.eks. mat, drikke, kosttilskudd, vitaminer),
- varer med restriksjoner (f.eks. legemidler, våpen, alkohol, tobakk)
- varer med særavgifter (f.eks. sukker, emballasje, smøreoljer, hvitevarer med klimagass)
Nettbutikken er pålagt å merke pakken tydelig med et VOEC nummer for å unngå dobbel fortolling. Dette er beskrevet i Skatteetatens guide book for VOEC ordningen her på side 12, nr 9.
For å få en forklaring på hvorfor pakken din er blitt fortollet må du kontakte fraktselskapet.
Hvis fraktselskapet har fortollet sendingen på tross av at den var merket med et VOEC nummer retter de opp dette for deg.
Hvis nettbutikken ikke har satt på VOEC nummeret slik de skal må du kontakte nettbutikken og be om refusjon.
Les mer om netthandel og VOEC her.
Hvis DHL er fraktselskapet så må de svare på hva du må gjøre med fakturaen og om de har noen alternativer.
Det er uansett nettbutikken som må refundere hvis de ikke satt på VOEC nummer.
Hilsen Tolletatens Infosenter i samarbeid med ung.no.
Besvart: 15.1.2021
Oppdatert: 15.1.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål