Frisøren vil ikke betale tilbake pengene
Jente, 18
Hei, Jeg er en jente på 18 år og fikk en "nano-keratin treament" i håret hos en frisør.Frisøren min sa at det har blitt testet på afro hår, da jeg er afrikansk, og har funket greit. Etter 2 uker begynte jeg å miste hår. Hun sa hun skulle prøve å redde det ved å sette 3 sett av kur+ flette håret inn i en stil som skal på et viss ''opprettholde'' håret.Hun sa muntlig at ''om det ikke fungerer og du ender opp med å klippe håret, skal du få pengene tilbake'' men jeg har nå krav på å få penge tilbake selv om jeg klipper håret (som jeg skal) .kuren fungerte ikke, og har mistet hår+bold spots.Er helt lei meg.Hun sier nå at betalingen jeg betalte (3000 kr) går mot kuren ,så jeg får ikke erstatning .Det var ikke dette hun fortalte meg, og det er heller ikke sånn det bær være?? Nå vil hun ikke gi pengene tilbake, og tilbyr å flette håret mitt gratis, noe jeg ikke vil men hun insisterer! det er verdt mye, så hvorfor ikke erstatte meg? Kan jeg gå til folkeforbundet/åpne saksmål? Hva sier loven??
Svar
Hei!
Forstår veldig godt at dette må være frustrerende for deg! Hvis frisøren har sagt at du skal få tilbake pengene dersom kuren ikke fungerte, så bør hun gi deg dette. Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler.
Frisørtjenester er ikke lovregulerte. Det vil si at dine (og frisørens) rettigheter avhenger av hva som står i reglene til frisørsalongen. Men hvis frisøren har gjort en dårlig jobb, så må frisøren enten rette opp frisyren, eller evt. gi deg et prisavslag. Har frisøren sagt at du får tilbake pengene dersom kuren ikke fungerer, må hun holde seg til dette.
Du kan forsøke å sende en klage til frisøren og be om pengene tilbake. Hvis dette ikke fungerer, er det mulig å sende inn en klage til Forbrukertilsynet. De vil mekle i saken din, og det er kostnadsfritt:
Forbrukertilsynet
Håper det løser seg så raskt som mulig!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 4.3.2021
Oppdatert: 4.3.2021
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål