Hvordan kan jeg vite hva som skjer etter sendt bekymringsmelding?
Jente, 15
Hei, for ca en uke siden då sa alarmtelefonen at de skulle sende bekymringsmelding til barneværne. Men hvordan vet jeg om de faktisk gjorde det siden de sa at de skulle gjøre det dagen etterpå? Å får jeg noe bedskjed om det ikke blir en sak? For jeg har egentlig håpet litt på svar men jeg vet også at barneverne her jeg bor har ikke vært så bra. Jeg håper ikke de har glemt å send denj, eller at barneværne ikke tar det videre.
Svar
Hei,
Jeg kan forstå at du lurer på hva som skjer etter en samtale med Alarmtelefonen - som endte i at dere ble enige om at det skulle sendes bekymringsmelding.
For det første, Alarmtelefonen sender bekymringsmelding når begge parter (i samtalen) er enige om dette, og ikke hvis Alarmtelefonen mener det bør gjøres. Jeg forstår at i ditt tilfelle var dere enige, og da oppheves anonymiteten av den som har tatt kontakt. Alarmtelefonen må vite hvilket barn de prater med, og må derfor få dette fra den som tar kontakt. 
Det er ikke viktig for Alarmtelefonen å sende bekymringsmelding, men er kanskje den tjenesten som gjør det oftest - nettopp fordi mandatet er som det er; om omhandler omsorgssvikt, vold og overgrep.
Alarmtelefonen kan motta henvendelser hvor barnet ønsker at det sendes bekymringsmeldinger, og også henvendelser hvor barnet ikke ønsker dette.Fra Alarmtelefonen beslutter å sende en bekymringsmelding må denne forfattes, for så å godkjennes av leder. Bekymringsmeldinger sendes digitalt til stedlig barneverntjeneste, og går sånn sett fort.
Fra barneverntjenesten mottar bekymringsmeldingen har de en uke på seg for å henlegge den, eller ta den videre. Å ta en bekymringsmelding videre betyr at det opprettes en undersøkelse. Da får barnet (og familien) en kontaktperson, og en undersøkelse kan ta inntil tre måneder. Dette for å ha god nok tid til å sjekke godt ut det som står i bekymringsmeldingen. Da skal barneverntjenesten prate med barnet, med foreldrene - og kanskje også med skole/barnehage eller andre instanser/mennesker som er viktige for barnet og familien - og som kan kaste nyttig lys på situasjonen.
Etter at bekymringsmeldingen er konkludert har barneverntjenesten to uker på seg å gi en tilbakemelding til partene.
Partene er:
- Melder (i dette tilfellet, Alarmtelefonen)
- Mor
- Far
- Barn over 15 år 
Dette betyr at du og dine foreldre skal få beskjed om hva som skjer, og jeg ville gitt det en måned - rett og slett fordi det går noe ekstra tid i de forskjellige ledd.
Alarmtelefonen melder fordi det tenker at det riktig å melde, men kan ikke garantere for hvilke beslutninger som tas i stedlig barneverntjeneste. Alarmtelefonen kan heller ikke garantere for kvaliteten på barneverntjenesten, men det jobbes i Norge med at alle barn, uavhengig av hvor de bor skal få et så likt tilbud som mulig - altså, at barneverntjenestene skal ligne på hverandre. Man skal ikke få et annet tilbud i Hammerfest enn i Stjørdal, gitt at utfordringen til barnet er likt.
Håper dette var litt oppklarende.
Hilsen Alarmtelefonen for barn og unge (116 111) i samarbeid med ung.no
Du kan kontakte oss anonymt, hele døgnet
Hilsen Alarmtelefonen for barn og unge (116 111) i samarbeid med ung.no
Du kan kontakte oss anonymt, hele døgnet
Hilsen Alarmtelefonen for barn og unge (116 111) i samarbeid med ung.no
Du kan kontakte oss anonymt, hele døgnet
Hilsen Alarmtelefonen for barn og unge (116 111) i samarbeid med ung.no
Du kan kontakte oss anonymt, hele døgnet
Besvart: 31.3.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål