Spørsmål og svar

Skadet vare kjøpt på nettsiden Aliexpress.com

Gutt, 19

Jeg har kjøpt en vare på AliExpress Etter ca. en uke får jeg varen levert, med store skader. Selger mener det ikke har noe å si. Jeg klager dette inn til Aliexpress, som avviser kravet. Hva gjør jeg videre?

Svar

Hei gutt 19 år,


Som hovedregel er det selgerens kjøpsvilkår som gjelder mellom deg og selskapet. Du bør derfor lese disse nøye igjennom.

Selger er i utgangspunktet ansvarlig overfor deg for den skadet pakke da de reelt sett ikke har levert i henhold til avtalen. Det er selgeren som har valgt fraktselskapet og ikke deg. Fraktselskapet har oftest tegnet forsikring som skal dekke skadet pakker overfor selgeren, derfor bør selgeren sende deg en ny vare.

Jeg vil anbefale deg å ta skriftlig kontakt til Aliexpress.com sin kundestøtte, se her for mer informasjon: https://customer-service.xyz/no/aliexpress-kundestotte/ og https://alimebot.aliexpress.com/intl/index.htm?from=saPeCVNViv

Du kan også prøve å ta kontakt med fraktselskapet og legge ved bildedokumentasjon på den skadet vare og prøve å høre om de kan tilby noen løsninger.

Har du klaget skriftlig og har selskapet avvist kravet ditt bør du kontakte banken din hvis du har betalt med kredittkort. Denne mulighet kalles kortreklamasjon og du kan lese mer om denne muligheten her: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/kortreklamasjon/

Du kan lese mer om netthandel og dine rettigheter her: https://www.forbrukerradet.no/forside/okonomi-og-betaling/netthandel-misfornoyd/

Neste gang du skal handle på nettsiden aliexpress.com kan du følge denne guide for å sikre deg at du handler trygt: https://venaas.no/aliexpress-norge/#Hva_er_AliExpress

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 19.5.2021

Oppdatert: 19.5.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål