Spørsmål og svar

Internett inkludert i leien fungerer dårlig.

Jente, 18

Hei, jeg bor i en kjellerleilighet sammen med et søsken og en forelder. I leiekontrakten vår står det at Internett skal være inkludert i leien, men Internettet her er til tider såpass dårlig at det ikke fungerer i det hele tatt, og vi må kjøpe ekstra 4G og dele data til laptoper for å være på TEAMS møter og gjøre skole eller jobbarbeid. Er det noen lov som sier at hvis internett er inkludert i leiekontrakten, skal det være et internett som fungerer godt og hele tiden: ikke et internett som tar lang tid på å laste en video på 3 minutter, eller som uten videre skrur seg av midt under undervisningen, og holder seg av i en god stund? Er det mulig å kreve lavere leie eller bedre internett? Eller er dette noe vi bare må finne oss i? Vi har ikke råd til å kjøpe nytt internett i tillegg til den leien vi betaler for øyeblikket. - Frustrert leietaker som skriver dette med bruk av 4G

Svar

Hei

Dersom boligen er utleid med tilgang til internett, har leietaker en berettiget forventning om at det inkluderte nettet kan brukes til det man bruker internett til i dag, som blant annet er å delta i Teams-møter, strømme videoer og så videre. I tillegg til at man selvfølgelig kan forvente at man har internett, og ikke at det er borte i perioder, uten at det er noen unnskyldelig grunn til det.

Dersom det inkluderte nettet ikke tillater normal bruk anno 2021, vil det kunne være en mangel i husleielovens forstand. Når man som leietaker oppdager en mangel, må man si fra til utleier med en gang, slik at utleier får anledning til å rette mangelen. Retting kan for eksempel være at det installeres wifi-forsterkere, eller at det blir tegnet et eget abonnement for dere som leier (på utleiers regning).

Man kan også kreve et prisavslag tilsvarende den verdireduksjonen mangelen utgjør. Merk at dette er noe annet enn erstatning for det faktiske tapet man har lidd ved avhjelpende tiltak (i ditt tilfelle bruk av 4G), som er en tredje mangelsbeføyelse man kan gjøre gjeldende. Erstatning for bruk av ekstra mobildata er dog veldig komplisert å dokumentere, fordi du kun kan kreve erstattet den kostnaden som er "nødvendig" for å avhjelpe mangelen. Siden man bruker mobildata også ellers, og fordi det kan være vanskelig å argumentere for at bruk av YouTube er "nødvendig", kan et prisavslag heller være veien å gå.

Det beste ville selvfølgelig ha vært retting, slik at dere i framtiden kan nyte godt av et velfungerende internett.

Hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med ung.no

Besvart: 7.6.2021

Oppdatert: 7.6.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål