Spørsmål og svar

Reparasjon av telefon - Må jeg betale?

Jente, 16

Hei, min telefon er på reparasjon hos elkjøp. i mellomtiden har jeg fått lånetelefon. Jeg har klart å knuse skjermen… hva gjør jeg? Må jeg betale for skadene? går det på forsikring?

Svar

Hei!

Når du kjøper en telefon fra Elkjøp, så har du en klagefrist på 5 år. Dette betyr at Elkjøp må reparere eller bytte om telefonen din gratis, dersom du oppdager at den har en mangel. En mangel er, kort forklart: En feil som ikke skyldes vanlig slitasje, eller "unormal" bruk. Dette kan for eksempel være en fabrikasjonsfeil, eller at telefonen din rett og slett ikke fungerer slik den egentlig skal.

Hvis du har knust skjermen din, så kan du i utgangspunktet ikke bruke klageretten din på 5 år. Dette vil ikke være en feil med telefonen i seg selv, men en skade som skyldes et uhell. Men det kan likevel hende at du for dekket mesteparten av reparasjonen, dersom du har en forsikring.

Hvis du har kjøpt en mobilforsikring sammen med telefonen din, anbefaler jeg deg å kontakte Elkjøp å spørre om dette er en reparasjon som forsikringen dekker. Dessuten må også Elkjøp si fra til deg på forhånd, dersom du er nødt til å betale noe. Hvis du ikke har avtalt med Elkjøp at du skal betale noe, så kan de i utgangspunktet ikke kreve penger fra deg.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 8.9.2023

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål