Noen har bestilt en tjeneste i mitt navn - Nå har jeg fått en faktura.
Jente, 20
Hei! Jeg mottok en faktura fra en tjeneste som tilbyr verdivurdering av biler. Problemet er at jeg IKKE har bestilt dette selv. For å bestille tjenesten trengte man bare mail, navn, tlf nr og skiltnr på bilen, en informasjon alle som ønsker kan få tilgang til. Jeg fikk ingen mail på at denne tjenesten hadde bestilt - kun en mail i dag om at det var blitt tatt en verdivurdering på min bil sammen med en faktura på over 1000kr. Hva skal jeg gjøre?? Jeg er så utrolig lei meg siden jeg ikke har disse pengene å punge ut for en tjeneste jeg ikke har behov for? Vær så snill, hjelp meg…
Svar
Hei.
Det du beskriver er ID tyveri og du kan få mer rådgivning om hva du kan gjøre hvis du henveder deg til ID-Juristen. Du finner kontaktinformasjonen til ID-juristen her: Kontakt - ID-juristen
Uavhengig av om noen har forsøkt å bestille bilverdivurderingstjenesten i ditt navn, så er det et selskap som markedsfører tjenesten uten å opplyse om pris. Etter man ber om en verdivurdering sender de en faktura. Det er mange som har henvendt seg til Forbrukerrådet pga dette firma og dette er rett og slett svindel. De har skiftet navn flere ganger.
Man skal selvfølgelig ikke betale for noe som man ikke har bestilt. Forbruker Europa har laget en guide til hvordan du bør gå frem, du finner nettsaken her: Falsk bilvurdering: Advarer mot flere svindelsider : Forbrukereuropa
Vi anbefaler at du sender en e-post til de og forklarer at du ikke har bestilt tjenesten og at du derfor ikke vil betale.
Dersom du ønsker mer hjelp kan du også kontakte Forbrukerrådets veiledningstelefon på telefonnummer 23 400 500.
Håper dette var til hjelp.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 25.5.2023
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål