Spørsmål og svar

Bilforhandleren som kjøpte min bil vil ikke betale meg.

Gutt, 20

Hei, Jeg har nylig solgt bilen min gjennom en bilforhandler, men nå er det slik at forhandleren ikke har midler til å betale meg hva bilen ble solgt for, jeg står enda i gjeld og de holder på å gå konkurs. Hva gjør jeg om de går konkurs? Sitter jeg i gjeld med ingen bil eller hvordan blir dette løst? Kompensert?

Svar

Hei.

Det er virkelig uheldig å være i en slik situasjon, men det er noen skritt du kan ta for å beskytte deg selv og håndtere situasjonen best mulig.

Kontakt bilforhandleren: Først og fremst, ta skriftlig kontakt med bilforhandleren for å få klarhet i situasjonen. Spør om statusen til betalingen for bilen din og få informasjon om hvorfor de ikke har midler til å betale deg. Du kan legge til at dersom de ikke kan betale deg ønsker du å få bilen tilbake. Legg gjerne en svarfrist på 5 dager og gi beskjed om at du tar saken videre dersom du ikke får positiv respons på din skriftlige henvendelse.

Ta saken videre: Anbefaler deg at du kontakter Forbrukerrådet for å få mer målrettet veiledning. Får du ikke svar eller en løsning fra selgerens side innen for den gitte fristen du har gitt, anbefaler vi at du tar saken til Forbrukertilsynet for gratis mekling. Du kan lese mer om klageprosedyren her: Jeg trenger hjelp til å løse saken min - Forbrukertilsynet Dersom du ønsker en bindende dom kan du kontakte Forliksrådet i den kommune hvor bilforhandleren er registrert for å registrere en forliksklage. Du må betale et retsgebyr på 1404 kr for å få saken behandlet i Forliksrådet: Send forliksklage – Politiet.no

Har du skriftlig bevis på at bilforhandleren skylder deg penger, kan du ta saken direkte til Namsmannen. De kan tvangsinddrive pengene på dine vegne.

Skulle selskapet gå konkurs, da må du melde inn kravet ditt til bostyreren. Du kan sjekke status på selskapet ved å søke i Brønnøysundsregistrene: Forsiden - Brønnøysundregistrene (brreg.no)

Det er viktig å være proaktiv i å håndtere denne situasjonen for å beskytte dine interesser og minimere eventuelle tap. Å søke hjelp fra fagfolk og å holde deg oppdatert om dine rettigheter vil være avgjørende i denne prosessen.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 9.2.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål