Jeg kjøpte en bruktbil som sluttet å fungere etter 3 måneder
Gutt, 17
Hei, jeg kjøpte en bruktbil, BMW E46 3-serie 2003. Den kjøpte jeg for mine penger. Bilen ble kjøpt i mars i år, etter tre måneder sluttet bilen å virke helt midt på veien, motoren stoppet og den ville ikke starte igjen, og det var ikke pga. vår feil. Bilen ble fraktet til BilXtra sitt verksted for å ta en diagnostikk av hva som hadde skjedd. Rapporten fra verkstedet inneholdte informasjon om ødelagt kamakselposisjonsensor og at registerkjede hadde hoppet av, det var høy risiko å bare bytte sensoren og registerkjede pga. at motoren kunne bli enda mer ødelagt og det er svært risikabelt å bare bytte disse delene, siden om motoren har fått enda flere indre skader så blir det billigere å bytte motor. Kostnadene for dette er høyere enn kjøpesummen av bilen. De nevnte også at dette er en skjult feil pga. mangel eller for seint service. Vi kontaktet tidligere eier og ønsket å benytte oss av reklamsjonsretten som gjelder, men han mener dette ikke gjelder han. Hvordan skal vi løse dette?
Svar
Hei! 
Dette hørtes ikke helt bra ut! 
Når du kjøper en bruktbil fra en privatperson, har du som hovedregel en reklamasjonsrett (klagerett) på 2 år etter du kjøpte bilen. Dette betyr at du kan klage til selgeren, dersom du oppdager "uventede" feil på bilen som ikke skyldes vanlig slitasje eller "unormal bruk". 
Når du klager, kan du ha krav på følgende: 
1. At selgeren tar ansvar for at bilens feil blir reparert. Dette skal skje innen rimelig tid og uten kostnad for deg. Selgeren har både en rett og en plikt til å sørge for reparasjon. 
2. Hvis selgeren sier at han ikke vil eller kan reparere bilen, kan du heller kreve å få et prisavslag. Hvis feilen(e) derimot er vesentlige, kan du kreve å heve kjøpet - Altså at du leverer tilbake bilen mot at du får tilbake pengene. 
3. Hvis du har hatt noe økonomisk tap pga bilens feil, kan du også ha krav på at selgeren erstatter dette. Dette er noe du kan ha krav på i tillegg til punkt 1 eller 2. 
Husk at man ikke kan forvente det samme av en bruktbil som ved en ny bil. Hovedregelen er at bilen skal være i den stand som du og selgeren avtalte. Hvis dere ikke har avtalt noe spesielt, så skal den være slik du vanligvis kan forvente ut ifra prisen du betalte, kilometerstand, informasjon om tidligere bruk etc. 
Jeg legger ved en lenke til informasjon om dine rettigheter ved bilkjøp. Denne oppsummerer rettigheter, og hva du kan gjøre for å klage:
Misfornøyd med bilkjøp
Mitt tips er derfor å sende en skriftlig klage til selgeren, f.eks på mail. Her kan du skrive at du ønsker at bilen repareres kostnadsfritt, eller evt. at du får et prisavslag eller heve kjøpet. Hvis selgeren fortsatt er uenig, er det mulig å sende inn saken til Forbrukertilsynet (se linken over). 
Lykke til, så håper jeg dette løser seg raskt!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 29.6.2021
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål