Spørsmål og svar

Har kjøpt en bil som er i dårlig stand. Hva bør jeg gjøre?

Gutt, 18

Hei, har akkurat kjøpt bil hos et firma. De sa ifra om at bilen hadde overflate rust og rust på jekkfestene ( noe jeg ikke brydde meg så mye om). Jeg gikk over bilen idag og fant ut at det er fullt av rust under bilen og at det er lekkasjer fra motor, girkasse, differensial og det var også bensin lekkasje, dette fikk jeg ikke vite noe om når jeg kjøpte bilen. Selgeren sa at toppakning og bunnpakning burde byttes ved rundt 200 000 km ( bilen har kjørt 185 000 ), men han sa ikke noe om noen lekkasje, bilen er i mye dårligere tilstand enn hva jeg trodde. Bilen er snart 20 år gammel, men tenkte ikke at det ville være så mye rust under bilen ettersom han kun nevnte overflate rust og rust på jekkfestene. Fikk avslag på 10 000 kr ettersom han er en venn av kompisen min. Har sagt ifra om at jeg vil oppheve kjøpet, men får svar om at jeg har fått avslag på pakningene, og han sier også at det ikke er noe bensin lekkasje. Hva bør jeg gjøre?

Svar

Hei!

Hvis du har fått en bil som er i mye dårligere stand en hva du kunne forvente, kan du klage til firmaet som solgte deg bilen. I første omgang har firmaet både en rett og en plikt til å forsøke å reparere feilene - Dette skal skje kostnadsfritt og innen rimelig tid. 

Hvis firmaet verken kan eller vil reparere feilene, kan du be om et prisavslag på bilen - Eller ved vesentlige feil: Oppheve kjøpet. 

I første omgang bør du sende skriftlig klage til firmaet, f.eks på mail. Legger ved en lenke som oppsummerer dine rettigheter rundt bilkjøp. Her finner du også info om hvordan du kan klage, og hvordan du kan ta saken videre dersom firmaet ikke tilbyr deg en god løsning: 

Misfornøyd med bilkjøp?

Lykke til, så håper jeg på en god og rask løsning!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

 

Besvart: 18.5.2021

Oppdatert: 18.5.2021

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål