Kan arbeidsgiver nevne fravær på grunn av redusert stilling i en attest?
Gutt, 20
Hei Jeg har nå vært i jobb hos en elektrobedrift over en lengre periode, men tenker nå å slutte. I en eventuell sluttattest; har arbeidsgiver lov til å oppgi fravær som f.eks. redusert stilling? Jeg har til tider vært 75% sykemeldt pga migrene. Jeg vet arbeidsgiver ikke har lov til å oppgi fravær, men er det andre regler når det gjelder redusert stilling? Fastlegen min er jo selvfølgelig klar over dette og har sykemeldt meg slik at jeg har fått delvis utbetaling for de 25 prosentene. Det er bare snakk om omlag to måneder totalt sett. En annen ting, hvis det viser jeg at arbeidsgiver gir meg en dårlig sluttattest; kan jeg da ha krav på ny attest som bare bekrefter ansettelse fra start til slutt? Mvh, Litt stresset gutt
Svar
Hei!
Etter Arbeidsmiljølovens § 15-15 har du rett til en attest som inneholder opplysninger om arbeidstakers navn, fødselsdato, hva arbeidet har bestått i og om arbeidsforholdets varighet.
Fravær på grunn av redusert arbeidstid er ikke nevnt i loven. Helseopplysninger er normalt ikke noe som skal nevnes i en attest ettersom det er ansett som personlige opplysninger. Når det kommer til en eventuell "dårlig attest" fra arbeidsgiver, er det ikke så mye å gjøre med saken. Det er en del av poenget med en attest at arbeidsgiver skal kunne si sin mening om din tid hos virksomheten og hvordan du har utført din jobb.
Med hilsen
Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med Ung.no
Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er veiledende kortinformasjon.
Har du flere spørsmål om arbeid kan du også ringe Arbeidstilsynet på tlf: 73 19 97 00.
Besvart: 10.2.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål