Spørsmål og svar

Hvordan kan jeg klage på oppførselen til legesekretær?

Jente, 19

En av de som jobber på legesenteret er alltid så frekk mot meg når jeg ringer for å få en legetime, og hun sier alltid at jeg ikke får lovt til å ringe tilbake på minst en uke. Hun sier at jeg bare vil ha oppmerksomhet og sånn. Kan man klage og hvem klager man til? Har jeg lovt til å spørre om å prate med noen andre?

Svar

Hei,

Du har rett til å bli møtt på en omsorgsfull måte og du har rett på nødvendig helsehjelp (basert på en faglig vurdering). Det er viktig at du får hjelp når du trenger det.

Du har rett til å klage, klagen kan du sende direkte til legesenteret. Be gjerne om et skriftlig svar. Du har lov til å spørre om å prate med noen andre, men det er ikke sikkert det er mulig å få til. Hvis du vil unngå å snakke med denne legesekretæren kan du bruke digital kommunikasjon med legesenteret for å bestille time eller stille spørsmål. Hvis du lurer på hva slags digital kommunikasjon legesenteret bruker kan du spørre på legesenteret eller sjekke legesenterets nettside.

Hvis det ikke hjelper å klage eller du har andre spørsmål, kan du kontakte pasient- og brukerombudet i ditt fylke.

Med vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet

Besvart: 19.8.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål