Flyet mitt er kansellert, men får ikke penge tilbake, hvem kan hjelpe meg?
Jente, 19
Hei jeg har bestilt en billett til et land hvor alle fly nå er kansellert. Flyselskapet har ikke gitt meg beskjed om det, men jeg ser det på nettsiden deres. Jeg har bestilt flyet via MyTrip, og flyselskapet er Pegasus. Flyet går fra Oslo til Tyrkia og deretter Tyrkia til Irak. Jeg prøver å kansellere men de gir meg ikke den hjelpen jeg trenger. De sier at de kan kun refundere noe av beløpet men jeg vet det er galt. Ettersom det er selskapet som har kansellert og ikke kan gi meg den servicen jeg har betalt for, så vet jeg at de MÅ refundere hele beløpet. Har prøvd å ringe men får så dårlig hjelp. Hva kan jeg gjøre? Hva sier loven og regler. Hvem kan jeg spørre om hjelp
Svar
Takk for at du skriver til Ung.no!
Hvis flyet ditt blir kansellert, har du rett til å få pengene tilbake for billetten. 
Du kan enkelt sjekke hva du har krav på ved å bruke flykalkulatoren vår her. 
Du må sende en skriftlig klage til flyselskapet. Forklar hva som har skjedd, hvorfor du klager, og legg ved dokumentasjon (f.eks. kvitteringer, e-post, boardingkort). Jo tidligere du sender inn klagen, jo bedre!
Tips: Ta vare på en kopi av klagen du sender.
Hva om de ikke svarer?
Hvis du ikke får svar innen fristen, eller de sier nei til kravet ditt, kan du sende saken videre til Transportklagenemnda.
Mer info om det finner du her: Norsk ReiselivsForum
Lykke til med å få pengene dine tilbake!
Vennlig hilsen Forbrukerrådet i samarbeid med Ung.no
Besvart: 27.6.2025
Fikk du svar på det du lurte på?
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål