Hvordan kan jeg si til mamma og pappa at jeg vil endre pronomen og navn?
Annet, 13
Hvordan forteller jeg mamma og pappa at jeg helst ikke vil bli kalt hun henne og går under det annet navn en det de gå meg?
Hei.
Så fint at du skriver til ung.no med spørsmålet ditt.
Jeg forstår at du synes dette er vanskelig, og det er faktisk ganske vanskelig å gi deg råd, når vi vet så lite om deg.
Jeg synes du skal oppsøke helsesykepleier på skolen din, for råd og veiledning. Helsesykepleier kan snakke med deg, spørre deg og så prøve å hjelpe deg med foreldrene dine.
- Hvor lenge har du tenkt sånn? At du ikke er det kjønnet du ble født som?
- Har du fortalt det til vennene dine?
- Kjenner du noen skeive fra før?
- Kjenner du noen andre som ikke finner seg til rette med fødekjønnet?
- Har du forsøkt å finne det et uttrykk som sier noe om hvem du er?
Alt etter hvor lenge du har hatt disse tankene, og hvor sikker du er, så vil jeg si at du er bare 13 år. Puberteten har akkurat startet og det er mye som skjer med kroppen, hormoner og psyke. Kroppen, og psyken er på en måte under ombygging, og det kan ta litt tid før man lander helt på hvor man hører hjemme i samfunnet.
Derfor er det fint å snakke med noen om dette, før du kommer helt ut av skapet. Hvis foreldrene dine til vanlig er rause og vennlige og positive mot skeive, så har du lite å frykte. Men siden du spør her, så er du kanskje litt engstelig for reaksjonen deres?
Gjennom samtaler med helsesykepleier, eller en annen voksen du stoler på og har tillit til, så kan du får utforsket kjønn og identitet. Da blir det lettere å finne ordene for hva du vil si. Alt du øver på blir du bedre til, også å snakke om tanker og følelser.
Når du for alvor har bestemt deg for å fortelle det til mamma og pappa, så er det ikke så mange måter å si det på, annet enn å være ærlig om at du ikke føler deg hjemme som jente og gjerne vil ha et annet pronomen, og et annet navn.
Det kan være at foreldrene dine trenger litt tid for å venne seg helt til tanken, men når de ser at du mener alvor, så vil de etter hvert støtte og hjelpe deg. Du er barnet deres, og de vil ditt beste.
Jeg ønsker deg alt godt.
Lykke til!
Med vennlig hilsen helsesykepleier og spesialist i sexologisk rådgivning (NACS)
Besvart: 23.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål




