Spørsmål og svar

Bestevennen min er sur på meg

Jente, 14

hei! jeg har en bestevennine (kall henne X). X likte en gutt (kall han Y). X og Y var ganske gode venner også, men Y likte ikke X slik. Noen uker senere fikk jeg følelser for Y. Noe som jeg egentlig ikke burda ha hatt, pga at X likte han. Så ble jeg sammen med Y.. og nå hater X meg. Er det min skyld at jeg ble sammen med Y? (Jeg slo opp for noen uker siden) Assa, forelskelse er ikke noe man kan bestemme. Det skjer jo bare. Hvordan kan jeg bli venner med X igjen?

Hei!

Dette høres ut som en litt komplisert situasjon. Det kan være vondt å miste en bestevenn, og jeg forstår at du ønsker å bli venn med henne igjen.

Det virker som vennen din likte Y godt, og derfor ble såret da du ble sammen med ham. Du har helt rett i at man ikke kan noe for hva man føler, og at man ikke kan styre følelsene sine. Samtidig er det naturlig av X å bli lei seg av dette.

Det kan være fint å prøve å snakke med X om det som har skjedd. Da kan du høre hvordan hun opplevde situasjonen.

Når folk blir såret eller sinte er det ganske normalt å trekke seg litt unna. Du kan ikke tvinge X til en samtale eller å bli venner igjen. Det kan hende hun trenger litt tid på å tenke eller roe seg litt ned. Du trenger ikke å miste motet dersom hun ikke vil snakke med en gang.

Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen ungdomsredaksjonen

Besvart: 21.6.2026

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål