Spørsmål og svar

Jeg både vil og ikke vil ha kjæreste. Er det normalt?

Jente, 15

Er det for tidlig å ha kjæreste som 15 åring og er det vanlig å både ville ha kjæreste men samtidig ikke ville ha det? Jente 15

Hei

Så fint at du skriver til oss. Det er helt forståelig at du kjenner på litt ulike følelser når det gjelder det å ha kjæreste.

Heldigvis så finnes det ingen fasit på når man burde få seg en kjæreste. Noen har det helt siden de gikk i barnehagen, mens andre får seg ikke kjæreste før de er godt voksne. Andre igjen finner ingen de vil være kjæreste med og har det bra med det. Andre leter og leter og er ikke fornøyd før de finner seg en kjæreste.

Som du ser så er det derfor helt naturlig at du kjenner på denne lysten nå som du er ungdom. Det å ha kjæreste kan være veldig fint, men også litt skummelt. Det å bli så glad i en annen person kan være en skummel tanke, samt det å henge mye sammen og kanskje også skal være intim med hverandre.

Alt dette er normale tanker som alle har. Alt som er nytt har man ikke erfaring med og da kommer det både gode tanker og skumle tanker. Det fine er at det finnes heldigvis ingen fasit på hvordan det skal bli eller være, dette vil nok falle naturlig på plass den dagen du forelsker deg i noen og den personen forelsker seg tilbake i deg:)

Håper dette var til hjelp for deg og ønsker deg alt godt.

Helsesykepleier

ung.no.

Besvart: 25.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål