Spørsmål og svar

Utleier lovet fiberkabel

Gutt, 20

hei. stilte et spørsmål men var litt upresist så stiller ett nytt. beklagar det. Flyttet nylig inn i leilighet der det var reklamert med fiber på finn-annonsen. I kontrakten står det at vi skal tegne internett avtale selv. Det er ikke fiber i leiligheten. Selvom nettet fungerer ok, er det ikke slik vi skulle håpet på. Har vi noen rettigheter her? Er det mulig for oss å spør om en reduksjon i månedsleie? I tillegg stod det også i finn annonsen at det var en 2-mannsbolig, (noen som bor over oss), men det viser seg at det totalt er 4 forskjellige leiligheter i samme hus. Er dette noe for oss å klage på? Beklager igjen for å bruke tiden deres på nytt. Takk for arbeidet dere gjør!

Svar

Hei.

Når utleier annonserer med at man kan få levert internett til boligen gjennom fiberkabel, får man som leiesøkende visse forventninger til både hastighet og stabilitet. Dersom nettet er betydelig dårligere enn det man har kunnet forvente ut fra informasjonen utleier har gitt, kan det være å anse som en mangel.

Det er litt uklart for meg hva som menes med at netter fungerer "ok", men en må i 2024 kunne forvente at man kan streame høykvalitetsvideo på flere enheter samtidig, og at man ikke får brudd i tilkoblingen (ustabilitet), som gjør det uutholdelig å skulle spille nettbaserte spill.

Dersom forholdet er å anse som en mangel, er det ikke først og fremst et prisavslag som er egnet avhjelp, men retting. Hvordan forholdet best kan rettes vil avhenge av hva som er mulig, og om det eventuelt vil bli uforholdsmessig dyrt å besørge retting.

Det er utleier som må besørge retting av mangler, for egen regning. Hvis utleier nekter å rette, eller ikke retter innen rimelig tid, kan leieboer rette for utleiers regning.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 3.9.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål