Spørsmål og svar

Gulvvarme i leiebolig funker ikke som forventet.

Jente, 20

Hei. I juni flyttet jeg for første gang til hybel. I Finn annonsen sto det at leien er på 15k og at oppvarming (gulvvarme) er inkludert i leien. Da vi kommer for å skrive kontrakt sier dem at oppvarming (gulvvarme) ikke er inkludert og at det blir 2k ekstra i måneden. I kontrakten er det skrevet at gulvvarme er inkludert men da vi kommenterte det sa utleier at hun «skrev feil, gikk litt fort i svingene». Nå har vi bodd her i noen måneder og allerede i juli «klaget» vi på at vi syntes det var kaldt, da sa hun at temperaturen inne justerer seg etter temperaturen ute. Nå som det er kaldere ute sitter vi inne og FRYSER fordi det er iskaldt her. Og vi har sagt ifra 4 ganger og de kommer ikke for å skru opp eller se om det er en feil. Hva bør vi gjøre med dette? Vi betaler ekstra for varme så da forventer vi at det skal være varmt her, ikke kaldt.

Svar

Hei.

Det er det som er avtalt som gjelder, ikke hva som sto i annonsen eller hva utleier har sagt. Avtalen avgjør. Jeg vil bemerke at hvis det er avtalt at du skal betale for oppvarming, skal dette være målte forbrukskostnader. Det må derfor foretas avregning minst én gang per år.

Dersom boligen ikke holdes tilfredsstillende varm av de varmekilder som er tilgjengelige, og som du betaler særskilt for, vil det kunne utgjøre en mangel. Utleier har både plikt og rett til å rette mangler. Hvis utleier ikke retter mangelen, kan du selv besørge retting, for utleiers regning. Du må gi utleier rimelig frist til å rette, og du bør informere om at du selv vil besørge retting for utleiers regning dersom utleier ikke retter.

Du kan også ha krav på prisavslag tilsvarende den verdireduksjonen mangelen utgjør, og eventuelt erstatning til annen oppvarming hvis det er nødvendig, som følge av at boligen er kaldere enn du kunne forvente.

Akkurat hva som er feil, og hva som er egnet rettingstiltak, beror på en konkret vurdering, som kan måtte vurderes av en kyndig fagperson.

Du bør sørge for å dokumentere både innetemperaturen og utetemperaturen gjennom døgnet, over flere døgn. Du må kunne bevise at boligen holder en lavere temperatur enn den skal. Det kan være fornuftig å oppsøke mer direkte veiledning i en sak som dette.

Med vennlig hilsen Leieboerforeningen i samarbeid med Ung.no.

Besvart: 4.10.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål