Spørsmål og svar

Hva skjer med forsikring dersom jeg kolliderer i utlandet?

Annet, 20

Hei, har akuratt vært involvert i en ulykke med norsk-registrert bil i et annet EU land. Har ført skademelding og venter på svar. Spørsmålet mitt gjelder prosessen. Er det jeg som er ansvarlig for å føre alle opplysninger? Dvs, rapport fra lokalt politi, bilder osv. Eller vil norske forsikringselskaper ta direkte kontakt med selskapene til de andre involverte?? Vil gjerne få ordnet opp i dette fort og er litt stresset ettersom mennesker i enkelte land er overbevist om at nordmenn er lagd av penger. Hvordan vet jeg at andre involverte ikke overdriver egne tap? Heldigvis ble ingen skadet i hendelsen. Er det fortsatt slik at de kan kreve erstatning for «traumer» eller lignende?? Slik som i USA?? Det jeg egentlig er ute etter er en god forklaring på hvordan systemet fungerer når en norsk bil kolliderer i utlandet, (EU). Takk på forhånd.

Svar

Hei!

Jeg forstår godt at du blir stresset, men jeg er sikker på at alle seriøse forsikringsselskaper har gode rutiner for å kontrollere at alle opplysninger er riktige. Det er altså både i din og forsikringsselskapets interesse at motparten ikke overdriver reparasjonskostnader og økonomisk tap.

Nå er det litt begrenset hvor mye informasjon vi kan gi, og hvordan det fungerer hvis man er uheldig og kolliderer i et annet EU-land. Dine rettigheter avhenger av hva som står i avtalen mellom deg og forsikringsselskapet ditt.

For at du skal kunne få et trygt svar, anbefaler jeg deg å kontakte ditt forsikringsselskapet. De skal da kunne veilede deg om hvordan du går fram, siden det er både i din og deres interesse at alt blir gjort riktig.

Lykke til, dette tror jeg vil løse seg på en god måte!

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på forbrukerrådet.no

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 11.8.2022

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål