Spørsmål og svar

Besvimer nesten dagen etter å ha drukket alkohol – er det normalt?

Gutt, 19

Hei! Opplever ofte å nesten besvime morgenen etter jeg har drukket alkohol. Trenger ikke å være at jeg drikker mer enn at jeg blir glad full, men hvis jeg ikke er veldig veldig bevisst på å drikke mye vann holder jeg på å gå i bakken neste dag. Andre jeg snakker med opplever ikke at dette er normalt. Bør jeg oppsøke lege?

Hei!

Det du beskriver kan henge sammen med at alkohol gjør at kroppen taper mer væske enn vanlig. Dagen etter kan man derfor bli dehydrert, og blodtrykket kan falle når man reiser seg opp. Da kan man bli svimmel, få tunnelsyn, føle seg kvalm eller kjenne at man holder på å besvime. Når du er bevisst på å få i deg mye vann, vil det gi mindre fare for dehydrering og kan hjelpe på symptomene.

Samtidig er det stor forskjell på hvordan folk reagerer på alkohol. Noen merker lite dagen etter, mens andre er mye mer følsomme, også etter relativt moderate mengder. At du opplever dette nesten hver gang du drikker, og at det virker såpass uttalt at du føler du kan gå i bakken, er likevel noe det kan være fornuftig å få vurdert hos en lege.

Det trenger ikke å bety at det er noe alvorlig galt, men en lege kan undersøke om det kan være andre ting som bidrar, for eksempel lavt blodtrykk, blodmangel eller andre forhold som gjør at du reagerer sterkere enn forventet.

Det er uansett alltid viktig å høre på kroppen når den gir signaler, og hvis man merker at kroppen reagerer dårlig på noe, er det lurt å kutte det ned eller ut til man finner ut av hvorfor det er slik.

Dersom du faktisk besvimer, får brystsmerter, hjertebank, tung pust eller andre tydelige symptomer i forbindelse med dette, bør du kontakte lege raskere.

Ønsker deg alt godt videre!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 21.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål