Spørsmål og svar

Er det mulig og ta slankeoperasjon?

Jente, 14

Er det mulig og ta slankeoperasjon?

Hei!

Jeg forstår godt at du lurer på dette om du sliter med overvekt. Kraftig overvekt (det vi kaller sykelig fedme) er et alvorlig helseproblem, så om du sliter med dette bør du absolutt få hjelp og oppfølging. Det vil du få om du kontakter fastlegen din. Om du allerede har vært hos legen, men ikke blitt bedre etter en stund bør du ta kontakt på nytt. Det er ikke uvanlig at man trenger oppfølging over tid.

Som sagt så er overvekt en sykdom og man får behandling og oppfølging i det offentlige. Men behandlingen er som hovedregel ikke en operasjon. De aller fleste blir bedre kun ved veiledning/oppfølging og kostholdsendring, det er dette som er det desidert viktigste. I dag har vi også fått veldig gode medisiner som demper matlyst, så en del vil også få slik behandling. Det som er viktig å være klar over er at uansett om man bruker medisiner eller blir operert så må man spise mindre og legge om kostholdet, så det finnes ingen “snarveier” i så måte. Medisiner og operasjon kan likevel være veldig god behandling og viktig for de som har behov for det. Hvem som trenger slik behandling og graden av oppfølging man skal få er alltid en individuell vurdering som legen gjør av hver enkelt pasient.

Mitt råd til deg er derfor å fokusere mindre på hvilken behandling du kanskje kommer til å få, og mer på at du faktisk drar til legen og følger legens anbefalinger. Da er jeg helt sikker på at du vil få det bedre! Du finner råd for vektnedgang i artikkelen nedenfor.

Ønsker deg alt godt videre!

Mvh

Legen, ung.no

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål