Hvordan kan jeg fortsette å være en del av gjengen?
Jente, 16
Hei. Jeg trenger litt råd om en situasjon jeg er i med en jentegjeng jeg har vært en del av i noen år. Jeg er ganske sjenert og snakker ikke så mye, og jeg har ikke vært så flink til å bli godt kjent med alle i gjengen. Nå har det kommet fram at noen i gjengen mener at hvis jeg ikke blir mer sosial og snakker mer med de andre, så er det mest sannsynlig at jeg ikke blir med videre i gjengen og blir kasta ut i løpet av sommeren før vgs. Det gjør meg veldig stresset og redd, fordi jeg bryr meg om dem og vil gjerne være en del av gruppa. To av vennene mine i gjengen støtter meg og sier at jeg kan prøve å være mer med og spørre om å være med, og at de kan snakke med de andre. Men jeg føler meg fortsatt veldig usikker og redd for å bli kastet ut. Jeg lurer på om dette er en vanlig situasjon, og hva jeg eventuelt kan gjøre for å beholde vennene mine og samtidig være meg selv.
Hei.
Så fint du skriver til oss.
Jeg forstår godt at du blir stresset over dette.
Det første jeg tenker er at du er god nok som du er. Vi er ulike og det er fint. Noen er veldig sosiale og tar mye plass i en gjeng. Andre er mer beskjedne og gjør ikke like mye ut av seg. I en gjeng med gode venner bør det være plass til alle. Gode venner er rause og tåler hverandres ulikhet.
Dessverre er det ikke helt uvanlig at jenter kan være ganske ekskluderende og lite greie med hverandre. Mitt beste råd er at du fortsetter å være akkurat den du er. Om vennene dine ikke akseptere det, vil jeg råde deg til å forsøke å finne andre venner som liker deg akkurat slik du er.
Å være i en gjeng der du opplever at du må kjempe for å beholde plassen og posisjonen din, er veldig energikrevende og utmattende. I tillegg vil det bare gjøre deg mer usikker, og da er det enda vanskeligere å by mer på seg selv. Derfor synes jeg det er ugreit at de stiller krav om at du må være mer “med” om du skal fortsette å være en del av gjengen. Du fortjener bedre enn det. Men du må selv velge. De to som du opplever som støttende bør også kunne stå opp for deg, og på samme måte som at noen ønsker å bestemme at du skal ekskluderes - bestemme at du skal inkluderes. Det skal ikke være slik at noen i en gjeng skal sitte med mer makt enn andre, og bestemme mer, bare for det de for eksempel er mer “populære”.
Om det er slik syns jeg både du og de to nærmeste vennene dine bør tenke dere om, og kjenne etter om det er en slik gjeng dere ønsker å være en del av. Jeg vil også anbefale deg/dere å snakke med en voksen dere stoler på om dette, dersom det fortsetter. Det kan være helsesykepleier, miljøterapeut, eller en annen voksen.
Ønsker deg alt godt, og håper at du og vennene dine klarer å stå opp for deg.
Vennlig hilsen Helsesykepleier
Besvart: 21.6.2026
Vi har valgt ut dette for deg
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål

