Spørsmål og svar

Bussjåfør var aggressiv og uprofesjonell

Gutt, 19

Hei, veldig usikker på hva slags tema jeg skulle bruke på dette spørsmålet. Men jeg skulle ta bussen til skolen engang og jeg gikk på bussen og hadde fyldig billett på telefonen, prøvde å scanne billetten men det gikk ikke ettersom at jeg hadde knust telefonen så det var en stor svart sprekk som gikk over QR-koden. Så derfor viste jeg billetten til buss sjåføren og bare gikk videre inn og ante fred og ingen fare. Han starta deretter å kjefte på meg for at jeg ikke scanna billetten og jeg prøvde å forklare han rolig at det ikke gikk ettersom at jeg hadde en stor sprekk i skjermen. Etter det begynte han å kjefte mer og sa at jeg måtte da kjøpe meg en ny telefon eller kjøpe et fysisk busskort og om ikke jeg gjorde det så skulle han kaste meg av og aldri la meg ta buss igjen om han var sjåfør. Ble bare helt stille, snudde meg rundt og gikk av pga jeg ikke orket den oppførselen. Har vurdert å sende inn klage til buss selskapet men er burde jeg gjøre det? Og hva tenker dere om situasjonen?

Svar

Hei Gutt 19 år.

Det er forståelig at du følte deg frustrert og ubehagelig behandlet i den situasjonen. Å bli irettesatt på den måten, spesielt når du forsøkte å forklare problemet rolig, kan være veldig ubehagelig.


Når det gjelder om du bør sende inn en klage til busselskapet, er det definitivt noe du bør vurdere. Selv om det kanskje ikke gir deg noe personlig, kan det være til nytte for busselskapet å være klar over at de har en medarbeider som ikke opptrer på en profesjonell måte. Ved å sende inn en klage kan man unngå at han opptrer på den måten du beskriver i fremtiden.

Sjåføren burde ha tatt hensyn til situasjonen din og vært mer forståelsesfull. Hans oppførsel virker å ha vært unødig aggressiv og truende, spesielt med trusselen om å kaste deg av og forby deg å ta bussen igjen.

Busselskapet har et ansvar for kundeservice og bør sørge for at passasjerene behandles med respekt. Dersom det er et gjentakende problem med sjåførens oppførsel, kan det være viktig for busselskapet å vite om dette.

Når du sender inn en klage, er det viktig å være så nøyaktig som mulig med detaljene. Beskriv hva som skjedde, sjåførens oppførsel, og din reaksjon på situasjonen. Dette hjelper selskapet med å forstå hva som skjedde og ta de nødvendige tiltakene.

Så, ja, det kan være fornuftig å sende inn en klage i dette tilfellet. Det kan også være lurt å be om en bekreftelse på at klagen er mottatt og informasjon om hvordan selskapet vil håndtere den.

Når det gjelder situasjonen generelt, virker det som om du handlet fornuftig ved å forklare situasjonen din rolig og deretter velge å forlate bussen når situasjonen ble for belastende.

Du finner sikkert e-post adressen på busselskapets nettsider.

Håper dette var til hjelp!

Vennlig hilsen

Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/

Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet

Besvart: 14.3.2024

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål