Verkstedet ødela mobilen min, men tar ikke ansvar.
Gutt, 20
Hei. Jeg har levert telefonen min til et firma for reparasjon. De fisket problemet, men de klarte å ødelegge noe annet samtidig. Jeg har kontaktet dem og bedt dem om å fikse det, men de sier at problemet ikke kan fikset og ønsker ikke å reklamere det fordi det har kommet nye eiere. Må ikke de nye eierene ta ansvar for bedriften? De ønsker ikke å ta saken videre og jeg vurderer da å anmelde saken. Hvordan gjør jeg dette på en god måte evt?
Svar
Hei Gutt 20 år.
Håndverkertjenesteloven gir deg rett til å kreve erstatning for økonomiske tap du er påført som følge av skade, så lenge mobilen var i verkstedets varetekt eller under deres kontroll da skaden oppstod. Et eksempel vil være når man leverer en ting inn til reparasjon, og den blir skadet under oppdraget. Verkstedet vil da kunne bli ansvarlig for økonomiske tap dette medfører.
Hvis du leverte mobilen inn til et aksjeselskap (AS), vil aksjonærene som utgangspunkt ikke ha noe personlig ansvar for økonomiske krav mot selskapet, hvis selskapet ikke lenger eksisterer. Har samme selskapet fått ny eiere, altså de har samme organisasjonsnummer som tidligere selskap, er de nye eiere ansvarlige for å utbedre skaden. Har de ny eiere registrert selskapet med et nyt organisasjonsnummer kan det bli vanskelig å reklamere, da de ikke er juridisk forpliktet til å håndtere et erstatningskrav som vedrører tidligere selskap. Hadde du levert mobilen inn til et enkeltpersonforetak eller et ansvarlig selskap (ANS eller DA), vil eierne være personlig ansvarlige for økonomiske krav mot selskapet også etter at selskapet er lagt ned.
Vi anbefaler at du starter med å sende en skriftlig klage til selskapet, men en svarfrist på 7 dager. Får du ikke positiv respons på klagen din, kan du få en sak behandlet hos Forbrukertilsynet. Forbrukertilsynet tilbyr gratis mekling. Mer informasjon finner du på Forbrukertilsynets nettsider: Send inn klage - Forbrukertilsynet.
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 4.4.2024
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål
