Ble stoppet utenfor Coop for stikkprøve av en ekstern aktør.
Jente, 19
Hei, Jeg handlet på en coop-butikk i selvbetjeningen i kveld. Alt gikk fint for seg og jeg betalte og gikk ut og var med hovedutgangen, så kom det en fyr opp like ved meg og viste et scan-kontroll kort og at sa han skulle ta en stikkprøve. Hadde sett fyren litt rundt i butikken. Så jeg sa det var helt ok og spurte om det var grunnet noe mistanke han sjekket meg, nei det var det ikke. Og så henviste han til selvbetjeningskasser hvor det står at man kan bli sjekket, noe jeg er klar over men da av butikkens ansatte når man har betalt, og før man har gått ut av selvbetjeningsområdet. Eller så skal det slik jeg forstår være en skjellig grunn til mistanke som fører til stikkprøve av eksterne innleide aktører. Jeg spurte han om dette kunne skje meg om jeg handlet i betjent kasse også, og han sa ja, og jeg har jobbet i flere matbutikker og aldri opplevd at våre eksterne aktører kan ta tilfeldige stikkprøver med mindre det er klar mistanke og vi evt. har sett tyveri på kamera. Hva er rett her?
Svar
Hei Jente 19 år.
Når det gjelder rutiner for stikkprøver og kontroller i matbutikker, kan det variere mellom ulike butikker og kjeder. Her er noen generelle betraktninger
Jeg vil tro at man som kunde må akseptere at det kan forekomme kontroll ved bruk av selvbetjente kasser, hvis det er opplyst om ved disse kassene. Det følger av kontraktsretten, og at man aksepterer en form for "avtale" bare ved bruk av den selvbetjente løsningen i butikken. Når man bruker de selvbetjente kassene blir man ofte informert om at tilfeldig kontroll kan forekomme, da aksepterer man at man kan bli utsatt for det ved å benytte seg av dem.
Det er neppe riktig at man skal akseptere kontrollen ved betjente kasser, med mindre det er opplyst om dette på disse stedene også eller det er ere en begrunnet mistanke om tyveri.
Om dette også gjelder for eksterne aktører, er jeg i tvill om. Jeg anbefaler at du kontakter Politiet og forhører deg om dette: Startside – Politiet.no
Håper dette var til hjelp!
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 23.2.2024
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål