Utested krevde betaling for en ise-te som falt ned på bakken.
Jente, 15
Jeg og venninna mi var på butikken ista og så skulle jeg ta ut en iste også hadde noen lagt en iste oppå den isteen jeg tok ut som gjorde at den falt på bakken og sprakk. Da jeg og venninnen min gikk for å si ifra og han gikk å ryddet opp, når vi skulle betale for noe annet og vi så på kvitteringen i etterkant så så vi at han hadde lagt til den isteen på kviteringen uten om å si noe som helst til oss. Jeg sa også dette med at den falt ned og at det ikke var vår feil. Jeg bryr meg ikke så mye at jeg måtte betale for den, men han må vel si ifra om det?
Svar
Hei Jente 15 år.
Jeg er enig i at servitøren burde ha sagt ifra, det hadde vært ryddig å gjøre det.
Dersom det ikke var din skyld at is-teen falt ned på bakken og det var den ansatte som hadde plassert koppen på en uforsvarlig måte, skulle du i utgangspunktet ikke ha betalt. Da burde personen i kassen ta denne posten bort fra fakturaen.
Det beste hadde vært hvis du hadde protestert med en gang du så kvitteringen. Du kan forsøke å klage skriftlig til butikken nå og kreve pengene refundert. Du bør gi de en frist på eksempelvis 7 dager og informasjon om kontonummeret ditt.
Dersom du ikke får svar eller du får negativ svar er det kanskje bare å akseptere at man har vært uheldig.
Håper at det ordner seg.
Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no
Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.
Du finner mer informasjon på https://www.forbrukerradet.no/
Følg oss på facebook/forbrukerradet og twitter/forbrukerradet
Besvart: 24.11.2022
Vi har valgt ut dette for deg
Fikk du svar på det du lurte på?
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål