Spørsmål og svar

Hvorfor vil ikke helsepersonell gi en unnskylding eller en beklagelse?

Gutt, 20

Hei! Har opplevd mange dyktige folk i helsesektoren, men har dessverre også vært borti en god del som har håndtert ulike situasjoner dårlig. Eksemplene i sistnevnte gruppe har vært såpass mange, og enkelte så graverende, at jeg også har gjort meg opp en viss skepsis. Det som er en gjenganger, er at det å erkjenne direkte feil, eller at jobben kunne og/eller burde vært gjort bedre/annerledes er vanskelig. Tror aldri jeg har hørt noen på eget initiativ og helt oppriktig, har villet gi meg en unnskyldning eller hjertelig beklagelse. I stedet har jeg vel for det meste blitt møtt med arroganse, sinne, total likegyldighet eller forsøk gi meg svarteper. Hadde det ikke vært mye bedre å faktisk være tøff nok til å innrømme å ha tråkket i salaten? Det tror jeg kan være befriende og forsonende i mange tilfeller. En kan ikke alltid argumentere med at feil skjer, da noen er helt no-go eller har skjedd for ofte, men tror tilliten og potensialet til forbedring hadde steget om en ba om pent vær.

Svar

Hei,

Så flott at du skiver til ung og deler dine gode refleksjoner med oss.

Du har helt rett i det beste er om helsepersonell innrømmer og retter opp feil som har blitt gjort, der det er mulig. Helsehjelpen vi mottar skal gis på en omsorgsfull måte og vi har rett til å få informasjonen vi trenger for å kunne ivareta egen helse.

Når det ikke er opplevelsen du sitter igjen med, kan det noen ganger handle om at kommunikasjon i en pasient/behandler relasjon kan være er vanskelig. Vi ser det i henvendelsene til Pasient- og brukerombudet. Dette er noe helseinstitusjoner og helsepersonell er opptatt av, og som det jobbes mye med.

Jeg er sikker på at du med dine erfaringer har mye å komme med som tjenesten kan dra nytte av.

Hvis det er en konkret hendelse du nå ønsker å klage på, kan du sende en skriftlig klage til tjenesten der du mottok helsehjelp. Her kan du også be om et møte og drøfte din sak.

Jeg håper svaret er til hjelp for deg og jeg ønsker deg lykke til.

Med vennlig hilsen

Pasient- og brukerombudet (pasientogbrukerombudet.no)

Besvart: 16.5.2024

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål