Jeg glemmer aldri en pille, kan jeg allikevel ha blitt gravid?
Jente, 17
Hei! Jeg går på p pillen mirabella. Og for litt over en uke siden så hadde jeg pillefri uke, hvor jeg også fikk blødning som vanlig. Under blødningen hadde jeg sex ett par ganger hvor kjæresten kom inni meg. Tar p pillene alltid til ca samme tid og har aldri glemt en, så vet ikke hvorfor jeg går rundt og er redd for at jeg er gravid. Er oppblåst og trøtt men trøtt har jeg vært lenge. Så kan det være at jeg tror jeg har symptomer men jeg får de vare fordi jeg stresser så mye med det? Eller kan jeg ha blitt gravid?
Hei.
Så fint at du skriver til ung.no.
Når du bruker p-piller og ikke har glemt noen, kastet opp eller har hatt diaré, så er du ikke gravid. Du må stole på det preventivet du har valgt.
Du er like sikker i den hormonfrie/pillefrie uken som resten av måneden. Du skal bare sikre at du aldri tar mindre enn 21 hormonpiller og aldri mer enn 7 dager uten hormoner. Da er du sikker gjennom hele syklusen.
Du kan gjerne snakke med helsesykepleier på skolen din, eller på helsestasjon for ungdom. Hun har mye kunnskap om prevensjon og sånt.
Jeg ønsker deg alt godt.
Lykke til!
Med vennlig hilsen helsesykepleier og spesialist i sexologisk rådgivning (NACS)
Besvart: 11.5.2022
Spørsmål og svar som ligner
Still oss et spørsmål
Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.
Still et spørsmål


