Spørsmål og svar

Bør jeg teste meg for smitte?

Gutt, 20

Heisann. For 2 år siden hadde jeg sex med daværende kjæreste. Og 3 år siden hadde jeg sex med en annen kjæreste jeg hadde før. Etter det jeg vet var jeg den første de hadde sex med og de var de første jeg hadde sex med. Har ikke hatt sex siden det. Men har plutselig blitt litt bekymret til tider om jeg kunne hatt en sexsykdom uten å vite det og om den kan skade meg uten æ vite det og som kunne vært unngått om jeg visste det. Frykt for om kjørestene mine løy om at de ikke hadde hatt sex med noen før. Men jeg stolte og stoler jo på de og i 16 og 18 års alder er det vel ikke sannsynlig at de hadde hatt sex før når de sa de ikke hadde hatt det. Jeg bare lurer på om jeg burde testet meg for sikkerhetsskyld selv om det er 3 år siden jeg hadde sex med den siste kjæresten min og selv om begge sa jeg var den første de hadde hatt sex med. Burde jeg merket det nå om jeg hadde fått en sexsykdom for flere år siden? Jeg stoler jo veldig på at jeg var den første de hadde hatt seg med.

Hei

Ut fra det du skriver tror jeg ikke du trenger å teste deg for smitte. Det er bra at du er oppmerksom på smitte og at man kan være smittet uten symptomer.

Det er gratis å oppsøke helsestasjon for ungdom og få smittetest. Det er lurt å teste seg etter hver ange man har sex med en ny partner, hvis det er sannsynlig at vedkommende har hatt sex med andre før.

Lykke til videre.

Vennlig hilsen helsesykepleier i samarbeid med ung.no

Besvart: 28.9.2021

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål