Spørsmål og svar

Hadde vondt nederst i magen i tre dager. Hva kan det ha vært?

Jente, 13

Jeg har hadd vondt der trusa sitter eller at med blæra og i ryggen nede og luft i magen jeg har hadd det i 3 dager men i går gikk det over jeg lurer på hva det kunne vært

Hei!

Jeg kan godt forstå at dette må ha vært ubehagelig for deg, og at du lurer på hva smertene dine kan ha kommet av.

Det er vanskelig for oss i ung.no å si noe sikkert om dette, men det er bra å høre at smertene har gått over.

Smerter nederst i magen, der trusa sitter, kan komme av flere ulike årsaker. Det kan f.eks skyldes luft i magen, forstoppelse, muskler som er blitt ømme, smerter i forbindelse med eggløsning eller mensen, eller en irritasjon i urinveiene.

Siden plagene varte i noen dager og nå har gått over av seg selv, er det ikke sikkert at det er noe alvorlig.

Hvis smertene derimot kommer tilbake, blir sterke, du får feber, svie når du tisser, blod i urinen, kaster opp eller blir veldig dårlig, bør du si fra til en voksen og kontakte lege. Det samme gjelder hvis du stadig får slike smerter uten at du vet hvorfor.

Ønsker deg alt godt!

Vennlig hilsen legen, ung.no

Besvart: 22.6.2026

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål