Spørsmål og svar

Fikk gebyr i kontroll. Det ble sendt til Amili. Hva betyr 0 kr ble betalt?

Jente, 17

Hei! Jeg fikk en bot for manglende billett på XXX tidligere i år. Tror kanskje det var i XXX eller noe, glemte å betale den så den ble overført til Amili. Når jeg sjekket på siden dems så sto det at saken var avsluttet og at 0 kr ble betalt. Hva betyr det? Må jeg gjøre noe, må jeg fortsatt betale liksom?

Svar

Hei

Takk for spørsmålet.
Jeg forstår godt at du lurer på hva det betyr.

Når de skriver "0 kr ble betalt", hva betyr egentlig det?

Betyr det:
1) at gebyret er betalt eller
2) at gebyret ikke er betalt og at saken er sendt videre til inkasso?

Det er ikke lett å se, men viktig å avklare.

Amili driver blant annet med oppfølging av betalinger.
Hvis du har fått et gebyr i billettkontroll, og XXX har overført det til Amili, må du ta direkte kontakt med Amili og spørre hva meldingen betyr.
Det er ikke noe risiko forbundet med å ta direkte kontakt med Amili, så det kan du trygt gjøre.

Mindreårige kan også få gebyr i billettkontroll og jeg tviler på at gebyret er slettet uten grunn.
Derfor er det viktig at du kommer til bunns i dette ved å kontakte Amili.

Vennlig hilsen
Forbrukerrådet i samarbeid med ung.no

Forbrukerrådet er en interesseorganisasjon som arbeider for et forbrukervennlig samfunn, og vi hjelper deg med å løse ditt forbrukerproblem gjennom råd og veiledning hvis du og selgeren blir uenig.

Besvart: 9.12.2025

Vi har valgt ut dette for deg

Fikk du svar på det du lurte på?

Still oss et spørsmål

Fant du ikke svar på det du lurer på? Da kan du stille oss et eget spørsmål. De fleste får svar innen 1-3 dager.

Still et spørsmål